Algemeen NieuwsbegripNieuwsbegrip

Nieuwsbegrip – naar buiten en bewegend leren


Vorige week had mijn collega uit groep 3/4 een hele leuke les bedacht voor nieuwsbegrip. Nieuwsbegrip – naar buiten en bewegend leren. Heerlijk om te zien hoe de kinderen uit groep 4 bezig waren met de tekst, lekker aan het bewegen waren en ook nog naar buiten konden met deze manier van werken.

Hoe ging het in zijn werk?

Om te beginnen werd de tekst geïntroduceerd. Wat zie je? Wat zijn de kopjes? Waar zou het over gaan? Voorkennis activeren. Daarna werd de eerste alinea van de tekst modellend voorgelezen. Dit is ook altijd een heel belangrijk gedeelte van de Nieuwsbegriptekst.
Daarna gingen de kinderen van groep 4 zelf verder met lezen. De kinderen die het nog lastig vinden om de tekst zelf te lezen kregen verlengde instructie.

Bij de tekst waren 6 vragen bedacht die op flashcards buiten op het schoolplein waren gehangen. Dit was een combinatie van de sleutelvragen en zelfbedachte vragen om het voor deze groep werkbaar te maken. De kinderen moesten naar deze kaartjes op zoek. De vragen waren geschreven op flashcards met verschillende kleuren randen. De kaartjes waren ook leeg op een A4 gekopieerd.

Nieuwsbegrip - naar buiten en bewegend leren

De kinderen moesten bij de vragen dus ook de kleur van het kaartje onthouden, zodat ze het antwoord bij de goede kleur op hun werkblad konden schrijven. Zo was het ook gemakkelijk om de vragen na de tijd met elkaar te bespreken.

Kortom

Ik heb een hele leuke les gezien bij deze groep, waarbij de kinderen erg betrokken waren en waar ook veel plezier aan werd beleefd. Zo zie je maar, Nieuwsbegrip – naar buiten en bewegend leren gaat prima samen.

Natuurlijk kun je deze les ook heel goed in de hogere groepen doen met de vragen aangepast aan de tekst voor de desbetreffende groep.

 

Voor meer Nieuwsbegrip anders klik hier of bovenaan de pagina bij het tabblad Nieuwsbegrip


StudieboekenStudieboeken Delen op social media of per email :

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.