Nieuwsbegrip.
Nieuwsbegrip anders
Begrijpend lezen is een vak dat we moeten geven in Nederland. Begrijpend lezen is voor sommige kinderen erg lastig en daarom vinden veel kinderen het ook niet leuk. Een paar jaar geleden ben ik mijn lessen anders gaan geven. Eerst als experiment, en later werd dit structureel, omdat ik merkte dat de kinderen weer plezier beleefden aan de lessen Nieuwsbegrip en de resultaten van de toetsen werden ook steeds beter.
Inmiddels geven wij op onze school de Nieuwsbegriplessen in alle groepen “anders”.
De kinderen zijn altijd super enthousiast en de resultaten zijn bij ons op school stukken verbeterd sinds wij op deze manier zijn gaan les geven 3 jaar geleden.
We werken dan vooral met coöperatieve werkvormen, zo leert ieder kind op zijn eigen niveau. Samen en met elkaar.
Hieronder vind je verschillende categorieën van de manieren zoals ik de lessen anders heb aangeboden. Nieuwsbegrip werkt vaak met als doel om een bepaalde categorie aan te bieden. Hier probeer ik dan mijn les op aan te passen. Dit lukt niet altijd, en dat wil ik ook niet altijd, omdat begrijpend lezen niet alleen geleerd wordt door het aanbieden van strategieën.
In algemeen vindt je de lessen zonder strategie en algemene artikelen die ik geschreven heb over mijn manier van lesgeven. Dan volgen de verschillende strategieën en als laatste de werkbladen. Deze heb ik gemaakt voor het thuisonderwijs tijdens Corona. Zo konden de kinderen met de teksten aan de slag ook weer op een andere manier.
Algemeen. |
Vragen stellen. |
Samenvatten. |
Verbanden / Verwijswoorden. |
Woordenschat. |
Ophelderen van onduidelijkheden. |
Werkbladen. |
Op mijn facebookpagina post ik altijd mijn laatst gegeven lessen!