Nieuwsbegrip – Zoek de goede kopjes
Elke week probeer ik weer iets nieuws te verzinnen voor Nieuwsbegrip. Het is de bedoeling dat de kinderen zinvol met de tekst bezig zijn. Het begrijpen van de tekst, kunnen samenvatten en verbanden vinden zijn daarbij van belang. Deze week heb ik de volgende opdracht bedacht: Nieuwsbegrip – Zoek de kopjes.
Voorbereiding
Bij de nieuwsbegriptekst heb ik de titel, de kopjes en de onderschriften bij de illustraties verwijderd. Voor iedere leerling de tekst uitgeprint. De titel, kopjes en onderschriften heb ik op verschillende kleuren blaadjes geschreven.
De les
Vol verwachting zaten de kinderen klaar. Wat heeft juf deze keer weer bedacht met de tekst? Met de ijslolliestokjes hebben we tweetallen gevormd. Omdat het heerlijk weer was hebben we de les buien gedaan. Elk tweetal ging samen de tekst met de missende onderdelen lezen. Zodra ze hem helemaal hadden gelezen mocht één van het tweetal bij mij komen en een kleur noemen. Ik las de titel, het kopje of het onderschrift voor wat op de genoemde kleur stond. De leerling ging terug met deze informatie en samen probeerden ze dit op de goede plek in de tekst te plaatsen. Dachten ze dat ze het goed hadden gedaan, dan kwam de andere helft van het tweetal een kleur kiezen.
Nieuwsbegrip – Zoek de goede kopjes
De les verliep ontzettend leuk, en was soms ook wel lastig. Soms hadden de kinderen op een plekje in de tekst al wat ingevuld en toen ze een nieuwe kwamen halen ontdekten ze dat ze het misschien toch anders moest. Hierdoor ontstonden leuke discussies bij de tweetallen. Omdat de tweetallen ver uit elkaar zaten, moest er ook nog een stukje bewogen worden. Dit is natuurlijk heerlijk tijdens het leren.
Na bespreken
Toen alle tweetallen klaar waren gingen we in de klas de tekst bespreken. Dit gaf soms wel enige discussie, maar uiteindelijk kwamen we er goed uit. Dan op het digibord de kopjes, titel en onderschriften onthullen om te kijken of we het inderdaad goed hadden.
Kortom, het was weer een hele leuke les waarbij de kinderen weer goed met de tekst bezig zijn geweest. De tekst was bekend. Met elkaar beredeneren waar wat mist. De kinderen waren ook weer erg enthoiusiast. Weer voor herhaling vatbaar dus.
Kijk ook eens op mijn pagina: Nieuwsbegrip, hoe ik de lessen anders geef
Delen op social media of per email :
Wat een leuke werkvorm! Klopt het dat je niet met de kinderen samen een stuk actief hebt gelezen?
Eigenlijk doen ze dat met deze werkvorm zelf toch?
Inderdaad, ik begin altijd met een stuk samen actief te lezen. Dit helpt ook de moeilijke lezers op gang op deze manier.
Ja precies. Maar OOK met deze werkvorm dus? Want de moeten samen zoeken naar de kopjes..