Nieuwsbegrip – vragen stellen
Deze week is de strategie bij Nieuwsbegrip weer vragen stellen. Bij de tekst moeten de kinderen dan vragen stellen om de tekst beter te leren begrijpen. Op de manier zoals gevraagd wordt is mijn ervaring dat de kinderen dit soms best lastig vinden. Daarom heb ik weer een andere manier bedacht om met de tekst aan de slag te gaan.
Deze week gaan we het op met de coöperatieve werkvorm dobbelen doen.
Dobbelen
Ik deel de groep in in groepjes van vier en heb een dobbelsteen gemaakt met de vijf W- en H-vragen (wie, wat, waar, wanneer, waarom en hoe). Samen hebben we eerst de tekst doorgelezen zodat de kinderen al de tekst hebben gezien voordat ze in de groepjes gaan.
Voorinstructie
Daarnaast heb ik ook met kinderen de tekst al in de voorinstructie gelezen. Deze kinderen vinden het begrijpend lezen lastig en met deze voorinstructie zijn zij al bekend met de tekst voordat je hem klassikaal bespreekt.
In de groepjes gaan de kinderen nogmaals de tekst samen lezen. Bij elke kopje gooit één van de kinderen met de dobbelsteen. Met het vraagwoord dat gedobbeld wordt bedenken alle kinderen een vraag over de alinea. Deze schrijven ze voor zichzelf op. Hebben ze alle vier een vraag bedacht, dan stellen ze de vraag aan elkaar. Het kan zijn dat er dezelfde vragen komen. Dit is niet erg, soms kan dat ook niet anders.
Als alle vragen besproken zijn, wordt het volgende kopje/alinea gelezen. Ook hier weer wordt op dezelfde manier gewerkt. Dobbelen, allemaal een vraag bedenken en met elkaar bespreken. Zo wordt de hele tekst doorgewerkt. Zo zijn de kinderen op een heel andere manier toch vragen aan het stellen bij de tekst van nieuwsbegrip en wordt de strategie geoefend.
Dobbelstenen met de vragen heb ik zelf gemaakt met houten blokjes. Ik heb de vraagwoorden op etiketten geprint en deze op de blokjes geplakt en daarna met boeklon beplakt zodat ze langere tijd gebruikt kunnen worden. Er zijn ook blanco dobbelstenen in de handel die je kunt beschrijven.
Tip: Als er bij Nieuwsbegrip een blokles is, maken wij deze niet, maar gebruiken wij de begrijpend lezen oefenboeken van Junior Einstein. Deze zijn al verkrijgbaar vanaf groep 4. Hierin wordt heel goed de CITO vraagstelling begrijpend lezen geoefend.
Delen op social media of per email :
In het boek ‘ coöperatief leren in het basisonderwijs’ van o.a. Marriët Forrer staan deze dobbelstenen als kopieerblad opgenomen. Incl. vraagwoorden. Kwestie van kopieëren op wat dikker papier.