vrijdag, oktober 4, 2024
Algemeen

De keuzekast, wat stop je erin?


De keuzekast is een kast in de klas waar allerlei opdrachten inzitten voor de kinderen. Deze opdrachten zijn onderverdeeld in verschillende categorieën. Deze categorieën zijn gerelateerd aan de meervoudige intelligenties. Voor elk kind is er dus wel iets te kiezen.

Howard Gardner ontwikkelde in de jaren tachtig de theorie van de meervoudige intelligentie.
Je kunt op verschillende manieren intelligent zijn. Er is onderzocht dat  er acht verschillende intelligenties zijn. Ik zal ze hier kort benoemen en uitleggen voordat ik verder vertel over de keuzekast.

 

De Meervoudige Intelligenties:

  • De taalkundige intelligentie (woordknap)
    gevoelig voor taal, goed in spreken/luisteren/lezen, functioneel taalgebruik, goed in grammatica.
  • De logisch-wiskundige intelligentie (getalknap)
    logisch nadenken, abstractie, onderzoekend, motivatie om de fysieke wereld te verklaren.
  • De visueel-ruimtelijke intelligentie (beeldknap)
    goed geheugen voor beelden, leren door te kijken, sterk ontwikkeld topografisch gevoel, goed in staat emoties en ervaringen te visualiseren.
  • De kinestetische intelligentie (beweegknap)
    sterk besef van eigen lichaam, sterke motorische beheersing, behoefte aan beweging, leren door te doen.
  • De muzikale intelligentie (muziekknap)
    gevoelig voor geluid, toonhoogte en ritmevast, koppeling van emotie en geluid, goed geheugen voor muziek.
  • De interpersoonlijke intelligentie (samenknap)
    begrijpen van anderen, gevoelig voor stemming van anderen, in staat anderen te motiveren, sterk vermogen tot empathie.
  • De intrapersoonlijke intelligentie (zelfknap)
    zelfkennis, nadenken over eigen handelen, aanpassingsvermogen, persoonlijk ontwikkelen.
  • De naturalistische intelligentie. (natuurknap)
    belangstelling voor de natuur, observatie en herkenning, verzamelen en ordenen, omgang met planten en dieren.

De keuzekast:

De keuzekast heeft bij ons in de klas een centrale plaats. Van iedere intelligentie liggen er opdrachten in. Ieder kind kan dan een opdracht doen die bij hem of haar past.
De opdrachten in de keuzekast zijn niet vrijblijvend. De kinderen moeten de keuzekast twee keer in de week plannen op de weektaak, en er dus twee keer per week uit werken.

Bij woordknap kunnen opdrachten in de kast liggen zoals  woordzoekers, stelopdrachten en kruiswoordpuzzels
Getalknap heeft opdrachten met bijvoorbeeld de tafels, sudoku en rekenpuzzels.
Beeldknap is een intelligentie waarbij naar filmpjes gekeken kan worden, een plattegrond gelezen of gemaakt moet worden of doolhoven opgelost.
Bij beweegknap hebben we natuurlijk beweegopdrachten in de kast. Hinkelen, huppelen en yoga zijn daar leuke voorbeelden van.
Muziekknap kan opdrachten bevatten als: Maak een rap, leer over instrumenten of leer er een bespelen. Maar ook opdrachten met ritme en patronen.
Samenknap is leuk met rollenspellen, samen problemen oplossen, iets organiseren.
Zelfknap zijn echt zelfstandige opdrachten. Vaak te combineren met een andere intelligentie zoals woordknap of rekenknap. Hier kan heel veel onder vallen, als het maar zelfstandig is.
En natuurknap bevat opdrachten als sorteren, classificeren (kleur, grootte, vorm), maar ook fotograferen en plant- en dieropdrachten.

Sinds kort hebben we ook nog digiknap toegevoegd. Dit zijn opdrachten met bijvoorbeeld de Beebot, Ozobot, Dash en Dot en programma’s online om te leren programmeren.


StudieboekenStudieboeken

Bij de keuzekast hebben we een lijst hangen met de opdrachten kort beschreven bij elke intelligentie. Op deze lijst kunnen de kinderen zien hoe lang ze er per keer aan mogen werken en met hoeveel kinderen tegelijk. Dit kunnen de kinderen bijhouden met een timer waarvan er verschillende in de klas aanwezig zijn. Zo voorkom je dat kinderen te lang met een opdracht bezig zijn.
Is de tijd om, dan ga je weer aan iets anders van je weektaak werken.

Zie voor opdrachten voor in de keuzekast: keuzekastopdrachten

 

 

 

Delen op social media of per email :

4 thoughts on “De keuzekast, wat stop je erin?

  • Heb je een voorbeeld van die lijst en evt de
    Spullen die in de kasten zitten of foto ?
    Groet sandra de wit

    Beantwoorden
    • Ik heb de kast net leeggehaald,omdat ik volgend schooljaar naar een andere klas verhuis. De lijst is vrij simpel te maken. Ik ga even op zoek en zal nog een extra foto maken en bij het artikel plaatsen.

      Beantwoorden
  • Voor welke leeftijd heb jij dit gemaakt? Ik vind het toch moeilijk om dit op te starten van niets. Taalknap en rekenknap is geen probleem, maar de andere intelligentie liggen toch iets moeilijker. Bestaan hier goede boeken over die mij kunnen helpen om dit te organiseren? Of bestaan hier goede websites over? Ik werk met 11- jarige kinderen. Alvast super bedankt. Deze post van jou heeft mij zeker geïnspireerd. Grtjs Karen

    Beantwoorden
    • Hallo Karen, ik ben op dit moment op vakantie. Ik heb wel boeken over de meervoudige intelligenties, maar die kan ik nu even niet zo opnoemen. Houdt mijn blog in de gaten, want ik ga bij elke intelligentie een blog met opdrachten schrijven. Wij doen het bij ons op school van groep 5 t/m 8. Dus in de leeftijd van 8 t/m 12 jaar. Als je mijn facebookpagina https://www.facebook.com/vanjufmarjan/ leuk vindt, blijf je vanzelf op de hoogte van nieuwe blogs die ik online zet.

      Beantwoorden

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Volg ons :

Volg ons op Facebook Volg ons op Twitter Volg ons op Pinterest