donderdag, maart 28, 2024
NieuwsbegripWoordenschat

Nieuwsbegrip – woordenschat


Nieuwsbegrip – woordenschat. Zoals ik eerder al eens schreef in het artikel Nieuwsbegrip – Kun je de verschillende niveaus naast elkaar gebruiken is het erg belangrijk dat kinderen pas begrijpend kunnen lezen als ze de tekst ook begrijpen.  Daarom ga ik deze week met woordenschat aan de slag.  Elke week worden er doelwoorden voor woordenschat gegeven in de handleiding bij Nieuwsbegrip, en deze gebruik ik ook voor deze les.

Voorbereiding

Deze les vergt enige voorbereiding vandaar dat ik hem vandaag al publiceer. Ik heb de les nog niet gegeven, dus weet ok niet hoe hij zal verlopen.
Ten eerste heb ik de woorden in de tekst weggehaald en daarvoor in de plaats nummers gezet. Dit kun je doen door de tekst als word-document te downloaden en te bewerken, maar je kunt natuurlijk ook een correctieroller gebruiken en dan de nummers erin schrijven.

De woorden die ik eruit heb gehaald heb ik op flashcards geschreven en deze hang ik buiten verspreid over het schoolplein.  De zogenaamde gatentekst print ik uit voor ieder kind.

De les

Normaal gesproken laat ik nooit het jeugdjournaal bij Nieuwsbegrip voor het lezen, maar dat doe ik nu wel. Ook de zwakkere lezers hebben dan een idee waar de tekst over gaat. Hierna maak ik koppels en laat de kinderen de tekst samen lezen en voorspellen welke woorden er op de open plekken zouden moeten komen. Dit laat ik ze samen opschrijven.
Hebben ze dit gedaan, dan gaan we met zijn allen op zoek naar de woorden. Ook deze schrijven ze weer op. Eerst alle woorden opzoeken. Zijn alle woorden gevonden, dan nemen ze hun tekst er weer bij en gaan deze woorden in de tekst plaatsen.

nieuwsbegrip - woordenschat
Door de kinderen eerst te laten voorspellen wat er op de open plekken zou moeten komen, dwing je ze als het ware om goed terug en vooruit te lezen. Ook komen ze zo misschien tot woorden die het zelfde betekenen als het woord wat erin past. Zo vergroot je de woordenschat van de kinderen, ook door het overleggen met elkaar.

Tot slot

Tot slot lezen we samen de tekst en kijken of het klopt, en kunnen we ook kijken of iedereen de woorden begrepen heeft. Als er verkeerde antwoorden komen, kun je ook met elkaar bespreken waarom het fout is. Tijdens het lezen laat ik elke keer de tweetallen de woorden op een wisbordje schrijven zodat ik kan zien welke antwoorden zijn ingevuld.

Voor mijn andere lessen Nieuwsbegrip kun je kijken onder het tabblad Nieuwsbegrip.


One thought on “Nieuwsbegrip – woordenschat

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.