Nieuwsbegrip en de buitenlesdag

Vandaag was de Nationale Buitenlesdag, vandaar dat ik mijn Nieuwsbegriples buiten heb gegeven. Dat lukt natuurlijk niet met elke les, maar als je het op deze manier doet, lukt het prima. Ik heb al eerder een buitenles gegeven bij Nieuwsbegrip, namelijk: Nieuwsbegrip – Zoek de goede kopjes.

Sleutelvragen

Bij deze les zijn we gericht met de sleutelvragen aan de slag gegaan. In beide groepen, zowel bij de A-tekst als de B-tekst heb ik eerst binnen het een en ander uitgelegd en heb ik de teksten uitgedeeld.
Het was de bedoeling dat ze buiten op het plein een plekje gingen zoeken binnen gehoorafstand van mij. Alle kinderen kregen een kaartje met een nummer erop. Dit nummer moesten ze eerst nog voor zichzelf houden. Op mijn teken gingen de kinderen zonder het kaartje te laten zien of te praten iemand te zoeken die het zelfde nummer had als zijzelf.  Zodra de kinderen elkaar hadden gevonden brachten ze de kaartjes weer bij mij en zochten ze een plekje samen.

Samen lezen en de vraag beantwoorden

Na de inleiding samen (de tweetallen)  gelezen te hebben stelde ik de sleutelvraag die erbij hoorde. Samen gingen ze op zoek en schreven de antwoorden op hun antwoordblad. Zodra ze het antwoord hadden, mochten ze bij mij weer een nummer komen halen. Deze hielden ze nog even geheim, totdat iedereen de vraag beantwoord had. Opnieuw ging iedereen op zoek naar een ander maatje om het volgende stukje van de tekst mee te lezen en de bijbehorende sleutelvraag te beantwoorden.

buitenlesdag

Plezier en betrokkenheid.

De kinderen waren op deze manier telkens met een ander maatje aan het lezen en de vragen aan het beantwoorden. De kinderen hadden veel plezier, en bleven betrokken tot het einde van de les. Omdat ik al snel doorhad dat nabespreken niet lukte i.v.m. de tijd vroeg ik tussendoor even naar een antwoord op de vraag als ze bij mij een nieuw nummer kwamen halen. Soms moest ik ze dan nog even terugsturen om nog eens goed te lezen. Ook kwam het voor dat een tweetal het antwoord niet kon vinden. Dan ging ik wel door met de volgende vraag. De wachttijd voor de andere kinderen werd anders te lang. Dit gebeurde een paar keer in groep 5/6. Dit kwam dan eigenlijk omdat twee kinderen uit groep 5 bij  elkaar zaten en dit voor het eerst een les voor hun op deze manier was.

buitenlesdag

Blokles

Deze week was de les van Nieuwsbegrip een blokles. Normaal gesproken behandel ik dan een tekst uit de Junior Einsteinboekjes, maar omdat het de nationale buitenlesdag was, wilde ik heel graag de les buiten geven en deze Nieuwsbegriptekst leende zich daar uitstekend voor. Het was een zeer leerzame buitenlesdag.

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

%d bloggers liken dit: