Nieuwsbegrip, ophelderen van onduidelijkheden (en verwijswoorden)

Deze week is het leerdoel bij Nieuwsbegrip ophelderen van onduidelijkheden.  Nu ben ik van mening dat ik dat elke week al doe, door met de kinderen de tekst te verkennen, het modellen en de moeilijke woorden met elkaar te bespreken. Daarom heb ik deze week besloten om de verwijswoorden weer eens te gaan oefenen. Dit hadden we dit schooljaar namelijk nog niet gedaan, en voor groep 5 is het helemaal nieuw.

Hoe heb ik het aangepakt

Voor deze les heb ik in de teksten per kopje één of twee verwijswoorden gezocht. Deze heb ik in de kopjes verschillende kleuren gegeven. In het eerste kopje rood, in het tweede groen, het derde blauw en de laatste paars. Dit om niet de hele tekst een kleurplaat te laten worden maar wel enige onderscheid te houden in de kopjes.
Met groep 5/6 heb ik herhaald en verteld wat verwijswoorden zijn. Met een voorbeeldzin een leerling uit groep 6 laten vertellen wat het verwijswoord was. Dit ging heel goed.

Ook heb ik ze geleerd dat je door middel van een vraag vaak bij de verwijzing terecht komt. Bijvoorbeeld het woord dat in regel 7 van de A-tekst van deze week: (Dat zijn de maatregelen waar supporters zich aan moeten houden). De vraag die je dan kunt stellen is: Wat zijn de twee belangrijkste maatregelen waar supporters zich aan moeten houden?

Het verloop van de les

Na het Nieuwsbegrip ophelderen van onduidelijkheden in groep 5/6 (A-tekst) hebben we dus eerst uitgelegd wat een verwijswoord is. Daarna heb ik de tekst voor een groot gedeelte gemodeld, en van het eerst kopje samen de verwijzingen benoemd en in dezelfde kleur gekleurd. Daarna zijn de kinderen in tweetallen met de rest van de tekst aan de slag gegaan. De kinderen uit groep 6 namen de kinderen uit groep 5 goed mee, maar vonden het zelf soms ook best lastig. Terwijl ik bij de tweetallen langs ging om te kijken of het goed ging, moest ik ze af en toe even op weg helpen.
In groep 7/8 gaat dit al een stuk beter. Zij kunnen al heel goed vertellen wat verwijswoorden zijn, en hoe ze te vinden.
Na het samenwerken in tweetallen natuurlijk wel even de antwoorden bespreken met de vragen die je erbij kan stellen om bij het goede antwoord te komen en natuurlijk het beantwoorden van de sleutelvragen.

Nieuwsbegrip ophelderen van onduidelijkheden

Welke verwijswoorden heb ik gekleurd in de tekst.

In de A-tekst van deze week (week 38 -14 september 2020) heb ik de volgende verwijswoorden gekleurd: Dat (r.7), Die (r. 10), Zij (r. 19), Die (r. 22), Zij (r. 27), Het (r. 33) en Ze (r. 36).

In de B-tekst zijn dat: Dat (r. 7), Dat, (r. 11), Ze (r. 16), ze (r. 17), dat (r. 25), dat (r. 33) en Daar (r. 35)

De AA-tekst in groep 4

Morgen ga ik de AA-tekst weer lezen in groep 4 en het net zo aanpakken als de voorgaande weken, omdat daar nog heel erg de focus op het technisch lezen ligt. We benoemen daarbij weer de titel, de inleiding en de kopjes, zodat de kinderen bekend worden met deze begrippen.

Voor mijn andere Nieuwsbegriplessen kun je klikken op de link Nieuwsbegrip in het menu

SportSport

2 gedachten over “Nieuwsbegrip, ophelderen van onduidelijkheden (en verwijswoorden)

  • 16 september 2020 om 14:07
    Permalink

    Laat je de klas dan ook nog opdracht 2 en 3 maken?

    Beantwoorden
    • 16 september 2020 om 18:27
      Permalink

      Hallo Rian, ik laat eigenlijk nooit de kinderen de opdrachten van Nieuwsbegrip maken. Deze voegen naar mijn mening iets toe aan het begrijpend lezen.

      Beantwoorden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

%d bloggers liken dit: