Automatiseren oefenen met de zeskantpuzzel

In dit blog weer een variant om automatiseren te oefenen. Na de bingo voor twee spelers en het spel Land veroveren vertel ik nu iets over de Zeskantpuzzel. Van dit soort puzzels zijn al vele varianten bekend.

De zeskantpuzzel bestaat uit 24 zeskantige puzzelstukken. Op elke kant staat een som. Er zijn verschillende versies inmiddels klaar. Zo is er een versie vermenigvuldigen, een versie optellen t/m 10 en een versie met optelllen t/m 20.

De mogelijkheden met de zeskantpuzzel:

De zeskantpuzzel kun je op verschillende manieren inzetten in de klas. Zowel individueel als in groepjes. Ook de moeilijkheidsgraad kun je heel eenvoudig aanpassen. Tot vrij eenvoudig tot best wel een uitdaging voor de kinderen die wat meer aankunnen.

Zelfstandig aan de slag met de zeskantpuzzel:

Kinderen kunnen met deze zeskantpuzzels zelfstandig aan de slag. Je kunt het zo uitdagend mogelijk maken door de opdrachten erbij aan te passen. Voor kinderen die de sommen nog best lastig zijn kun je de opdracht geven dat ze een slang te laten maken van de puzzelstukken door in ieder geval aan elke puzzel twee andere stukken aan te leggen. Moeilijke is als er drie aan elk stuk gepast moeten worden, en de meest lastige is de complete puzzel maken. Van boven naar beneden 6 rijen van 4 puzzelstukken (Zie het antwoordenblad wat bij de downloads zit).

De zeskantpuzzel inzetten als spel:

Als spel is de puzzel ook heel goed inzetbaar.  Je kunt het spelen als een soort dominospel. Je verdeelt vier  puzzelstukken over de spelers (maximaal 4 of 5 spelers voor het leukste resultaat). De rest van de kaarten is de pot. Je begint met één stuk in het midden en om en om leggen de spelers een stuk aan. Als je niet kunt aanleggen pak je een puzzelstuk uit de pot. Doel van het spel is om zo snel mogelijk je stukken kwijt te raken.

Om het lastiger te maken kun je het spel ook laten spelen om punten. Je begint als hierboven, maar telt nu voor elk aansluitende kant 1 punt. Kan een kind een stuk aanleggen die aan meerdere stukken grenst, krijgt het zoveel punten als aangrenzende kanten. Als er dan een bepaalde tijd gespeeld wordt, begin je elke keer weer opnieuw tot de tijd om is, en worden dan de punten geteld. Wie de meeste punten heeft, heeft dan gewonnen.

De verschillende zeskantpuzzels zijn hieronder te downloaden inclusief antwoordbladen.  Als je meerdere van dezelfde puzzels in de klas wilt, raad ik je aan ook meerdere kleuren te gebruiken. Zo raken de puzzels dan niet door elkaar heen. Ook raad ik je aan de puzzelstukken te lamineren, dan heb je er veel langer wat aan.

Zeskantpuzzel Optellen 1 t/m 10

Zeskantpuzzel Optellen 1 t/m 20

Zeskantpuzzel vermenigvuldigen

 

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

%d bloggers liken dit: