Reflect(l)eren in het basisonderwijs
Reflecteren is een term die je steeds vaker hoort binnen het onderwijs. Reflecteren met kinderen is het voeren van gesprekken met kinderen om ze te begeleiden bij het leren. Het boek Reflect(l)eren in het basisonderwijs gaat over wat het betekent voor een school, voor leerkrachten ene voor leerlingen om haan het reflecterend vermogen te werken.
Reflect(l)eren in het basisonderwijs
Het boek bestaat uit twee delen. Een gedeelte theorie en een gedeelte praktijk. In het theoriegedeelte wordt uitgebreid ingegaan op wat reflectie precies is, en hoe reflecteren en leren met elkaar te maken hebben aan de hand van de leercyclus van Kolb en de reflectiecirkel van Korthagen.
In het praktijkgedeelte vinden we hoe je dit kunt gaan toepassen. Het voorbereiden van het reflectiegesprek en hoe het gesprek gaat. De basisprincipes van een gesprek worden gegeven, en deze zijn alleen al heel verhelderend. Enkele termen die hierbij aan de orde komen zijn: Stel vragen, luister, verplaats je, leef je in, stel je oordeel uit, vertrouwen en samen. Ook is het heel belangrijk hoe en welke vragen je stelt.
Fasen van inzicht.
Heel mooi om te lezen is het gedeelte over het reflecterend vermogen van kinderen. Dit reflecterend vermogen maakt een bepaalde ontwikkeling door. Met een trap over de fasen van inzicht op leeftijd wordt dit in beeld gebracht. Je begint heel jong met de omgeving van het kind (wat het meemaakt) tot het rond twaalfjarige leeftijd ontdekt wat het belangrijk vindt (kernwaarden).
Luisteren, werkvormen
Luisteren is ook heel belangrijk tijdens een reflectiegesprek en dan ook actief luisteren. Hoe je actief luistert wordt ook weer in een mooi overzichtje gegeven. Luisteren is meer dan horen, en wat helpt je dan om actief te luisteren.
Ook kun je verschillende werkvormen gebruiken om je gesprek te voeren. Dit zijn heel verassende en verfrissende werkvormen.
Kortom, dit is een heel handig boek als je aan de slag wilt gaan met reflectiegesprekken met kinderen.
Lees ook eens mijn artikel over de reflectiepot. Een pot met vragen die ik in de klas heb en waarmee ik regelmatig met de kinderen reflecteer.
Delen op social media of per email :
Beste Juf Marjan,
Hartelijk dank voor de fijne recensie! Het doet me goed om te lezen dat precies de elementen die ik zelf als meest waardevol terug lees in jouw verslag.
Hartelijke groet,
Monique Fischer
Graag gedaan, ik vind het een echte aanrader voor wie hiermee aan de slag gaat.
Interessant om te lezen over dit boek, ik zou het zeker willen lezen. Ook omdat je de term reflecteren vaak hoort terugkomen, zoals in het basisonderwijs, maar ik als leek weet eigenlijk niet precies hoe het werkt. Bedankt voor het artikel in ieder geval!