8 Tips voor het geven van positieve aandacht.

We hebben ze allemaal wel eens in onze klas gehad. Dat kind dat niet echt vervelend is, maar toch constant je aandacht komt vragen. Ook vragen ze constant de aandacht van hun groepsgenootjes, iemand die toevallig de klas inkomt.  Ze zijn heel lief, maar komen gewoon niet tot zelfstandig werken. Deze kinderen hebben positieve aandacht nodig.

Kinderen die aandacht zoeken hebben behoefte aan zinvolle contacten met mensen om hen heen. Zonder die contacten zullen ze aandacht blijven vragen op behoeftige manieren, die soms erg lastig en vervelend kunnen zijn.

Nu kwam ik een aantal manieren tegen op een engels blog om positieve aandacht te geven aan deze kinderen zonder dat er al te veel werk voor jezelf bij komt kijken. Dit zijn eenvoudige maar betekenisvolle manieren om interactie tussen het kind, zijn leeftijdsgenoten en jou op te bouwen.

1. Maak de leerling “verzamelaar van alle spullen”.

Dit is win-win. Jij hoeft niet alle dingen in de klas te verzamelen, en als dit kind het doet, krijgt het interactie met de hele klas, en daarna nog even met jou als hij de spullen bij je brengt. Je kunt het kind dan even met een knipoog of schouderklopje bedanken. Deze kinderen houden van een belangrijk klusje, dit kan van alles zijn. klusje!

2. Tien dagen twee minuten strategie (positieve aandacht)

Probeer eens tien dagen lang twee minuten tijd door te brengen met deze specifieke leerling. Dit hoeft niet tijdens de les te zijn, maar kan ook tijdens de pauze, tijdens een vrij moment. Ook hoeft

het niet over schoolse dingen te gaan. Je kunt dan kletsen over hobby’s, spelen of iets anders wat het kind interesseert. Je geeft even een kort moment je volledige aandacht aan het desbetreffende kind. Je kunt dit natuurlijk ook tijdens een reflectiegeprek doen, maar die heb je niet elke dag.

3. Geef ze een speciale taak.

Nu hebben we al een takenbord in de klas, waarop allerlei taakjes staan, en ieder kind heeft zijn eigen taakje, maar misschien kun je voor dit kind nog een speciale taak vinden die jij eigenlijk altijd doet terwijl dit kind dat ook goed zou kunnen. Iets wat jij bijvoorbeeld snel vergeet. Dit kun je dan bespreken met het kind. Hij of zij zal dit waarschijnlijk graag van je overnemen en zich er verantwoordelijk voor voelen (licht uit in het toilet, kopjes in de vaatwasser doen, brievenbus checken aan het einde van de dag.)

4. Spreek een bepaald signaal af.

Als je een bepaald signaal afspreekt met het kind, waardoor het kind je, ook tijdens het lesgeven, hem of haar ziet. Dit signaal kan heel eenvoudig zijn. Bijvoorbeeld even de wijsvingers tegen elkaar, even je hand onder je kin alsof je heel goed nadenkt. Simpele onopvallende signalen die voor het kind wel duidelijk zijn. (En je kunt dit natuurlijk met meerdere kinderen afspreken. Als je met hen afspreekt dat dit een geheim signaal is, denkt elk kind op dat moment dat het voor hem of haar bedoeld is. Ze hoeven niet te weten dat er meerdere kinderen in de klas zijn met hetzelfde geheime signaal.

5. Oogcontact.

Je hebt met al je studenten oogcontact, maar als je net even iets langer oogcontact maakt met deze kinderen is dat voor deze kinderen heel speciaal. Als je bijvoorbeeld 3-5 seconden oogcontact hebt voelt dat kind het alsof het op dat moment even helemaal alleen is met jou.

6. Geef complimenten.

Ik vind het krijgen van complimenten altijd erg leuk. Daar groei je van. Kinderen houden ook van complimenten, zeker deze kinderen. Geef ze complimenten. Complimenteer hun kapsel, hun shirt, hun nieuwe schoenen, hun werk of iets anders dat je maar kunt bedenken!

7. Geef ze de beurt als ze hun hand opsteken.

Dit is gemakkelijk in te passen tijdens je instructie/les. Je hoeft ze echt niet als eerste de beurt te geven, maar laat ze merken dat je ze ziet, en niet overslaat. Gaandeweg zal hij/zij steeds minder vaak snel de hand opsteken omdat het weet dat het niet wordt overgeslagen.

8. Maak ze tot je boodschapper.

Kinderen willen graag boodschapper zijn. Even een briefje brengen bij een collega. Deze taak geeft je lerling drie keer zoveel aandacht. Eerst krijgen ze aandacht van je, dan krijgen ze de boost om te weten dat je hen vertrouwt om de taak te voltooien, en tenslotte krijgen ze aandacht van de ontvanger.

 

Ik ga met deze ideeën zeker aan de slag. Het is nu herfstvakantie, maar volgende week heb ik wel enkele leerlingen voor wie deze aanpak van het geven van positieve aandacht heel geschikt kan zijn!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

%d bloggers liken dit: