Taakjes/klusjes in de klas: het werkt!

Bij ons op school geven wij de kinderen altijd taakjes. Elke week veranderen die taakjes weer. De kinderen zijn in tweetallen verantwoordelijk voor hun taakje. Zo leren ze samenwerken en verantwoordelijkheid, maar het is ook nog eens fijn, omdat jij als leerkracht extra tijd overhoudt voor andere zaken.  Ook leren kinderen beter om te gaan met de materialen en ze netjes terug te leggen, zodat aan het einde van de dag niet zoveel hoeft te worden opgeruimd. Boeken bijvoorbeeld zullen ze sneller netter in de kast terug zetten.

Wie welk klusje doet wordt weergegeven op het huishoudelijk takenbord. Hierop staan de taakjes die gedaan moeten worden. Achter elk klusje is ruimte voor twee foto’s van de kinderen. Elke week als de nieuwe weektaak ingaat worden de foto’s doorgedraaid zodat je weer een ander taakje hebt. Het draaien gaat tegen elkaar in zodat je altijd met iemand anders je taakje doet. Op pinterest zijn heel veel voorbeelden van takenborden te vinden.

Aan het begin van het jaar leg je aan de hele groep uit wat elke taak inhoudt, zodat je dat niet elke week opnieuw hoeft te doen. Kinderen die het even zijn vergeten kunnen het dan altijd aan diegene vragen die de week ervoor de beurt hadden.

Takenbord

De taken die op het takenbord staan zijn taken die bij de dagelijkse routine van het klasgebeuren horen. Zo krijgen de leerlingen echt de verantwoordelijkheid dat bepaalde dingen gebeuren moeten. Zo kunnen de volgende dingen op het takenbord staan:

  • Computers: Het opstarten van de computers ’s ochtends en ’s middags bij het naar huis gaan weer afsluiten.
  • Klassendienst: Uitdelen en ophalen van materialen.
  • Tablets: Zorgen dat de tablets worden uitgedeeld en dat ze aan de lader komen aan het einde van de dag.
  • Veegdienst: Deze kinderen zorgen dat de vloer netjes blijft.
  • Fruit: Het regelen van genoeg schoolfruit in de klas.
  • Vensterbank: De planten water geven en één keer per week de vensterbank leeghalen voor de schoonmaakster.
  • Whiteboard: Aan het einde van de dag zorgen dat het whiteboard schoon is en dat het dagrooster van de volgende dag er hangt.
  • Kasten: Alles in de kasten ligt netjes en op zijn plaats, vooral de keuzekast is een kast die nogal eens rommelig wordt omdat daar veel materialen uit gebruikt worden.
  • Nakijktafel: Doppen op de pennen, nakijkboekjes netjes op de stapel.

En zo heeft iedere klas wel zijn eigen taakjes.

Misschien zal een kind eens vragen waarom ze taken moeten doen. Dan kun je uitleggen dat dit er nu eenmaal bijhoort, ook in het latere leven. Je kunt relateren aan jezelf. Stel dat ik niet de lessen goed zou voorbereiden, of ik kom te laat, of ik beantwoord mails van ouders niet. Dan heeft dat consequenties. Als jij je werk niet goed doet, worden ouders misschien wel boos en word je ontslagen. Het hoort er nu eenmaal bij.

Beloningssysteem?

Je kunt werken met een beloningssyteem, maar dat hoeft niet. Zelf doe ik het niet, omdat het niet nodig is. Kinderen doen hun taakjes goed, als ze het vergeten worden ze door hun medeleerlingen er wel op gewezen, en ik ruim er aan het einde van de dag ook altijd even tijd voor in. Het werkt echt, en jij hoeft aan het einde van de dag niet ook nog eens de vloer te vegen, de tablets aan de stroom te leggen, de computers uit te doen en ga zo maar door. Nee, die tijd kun je wel anders besteden. Namelijk het voorbereiden van die leuke les van morgen!

Wonen algemeen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

%d bloggers liken dit: