Nakijken, doe ik het of laat ik het de leerlingen zelf doen?

Nakijken van het werk van leerlingen is soms best een hele klus. Zoals bijvoorbeeld het nakijken van werkstukken. Nu moet ik mij er altijd even toe zetten, maar als ik eenmaal bezig ben en zie hoe de kinderen hun best erop hebben gedaan, vind ik het toch wel weer leuk.
Werkstukken zijn dan ook dingen die je als leerkracht nakijkt, net zoals de toetsen die de kinderen maken, maar ik laat ook de kinderen zelf wel veel werk nakijken.
Wat kijk jij nu als leerkracht na, en wat laat je de kinderen zelf doen.

Wat kijk ik na:

Ik kijk zelf na als ik wil beoordelen. Je wilt weten of bepaalde doelen zijn behaald d.m.v een toets.  Ook kijk ik na als ik wil weten of bepaalde instructie goed over is gekomen bij de leerlingen. Wat voor fouten worden er gemaakt, en als die door meerdere leerlingen worden gemaakt zal ik mijn instructie moeten aanpassen. Ook kun je leerlingen aangeven hoe ze iets anders of beter kunnen doen. Dit heb ik bijvoorbeeld bij de werkstukken op het beoordelingsformulier gedaan. Wat gaat goed, en wat kan anders of beter.

Wat kijken kinderen na:

Maar ik laat kinderen ook zelf werk nakijken. Zo raken ze betrokken bij hun eigen leerproces en het geeft ze ook verantwoordelijkheid. Je kunt hierbij denken aan reken en spelling. Dit nakijken moet natuurlijk wel aangeleerd worden. Je kunt hier in groep 4 al wel mee beginnen en dit steeds verder uitbreiden.

Doordat kinderen zelf hun werk nakijken krijgen ze ook gelijk feedback, en kunnen hier gelijk mee aan de slag. Lukt het dan nog niet kunnen ze mij vragen om hulp. Als ik als leerkracht pas aan het einde van de dag nakijk en ik kom veel fouten tegen kan ik hier pas de volgende dag op terug komen.

Nu werken wij met Snappet. Daarbij krijgen de kinderen meteen feedback als ze een fout maken.  Zij kunnen dan gelijk verbeteren. Als het dan nog niet goed gaat kunnen ze hulp vragen. Aan mij of aan hun maatje. Ikzelf kan op het dashboard van Snappet bijhouden per leerling hoe er gewerkt wordt.

Nakijken van schriftelijk werk gebeurt bij de speciale nakijktafel in de klas, waar de nakijkboekjes en -bladen liggen. Dit scheelt een heleboel werk, hoewel je natuurlijk altijd moet blijven controleren of kinderen dit nakijken we serieus blijven doen. Dit kun je steekproefsgewijs doen, en je weet natuurlijk ook wel vaak welke kinderen je extra in de gaten moet houden omdat die er moeite mee hebben.
[bol_bestsellers limit=”5″ block_id=”bol_59214cb77c9d7_bestsellers” cat_id=”24421″ name=”nakijken” sub_id=”” title=”” link_color=”003399″ subtitle_color=”000000″ pricetype_color=”000000″ price_color=”CC3300″ deliverytime_color=”009900″ background_color=”FFFFFF” border_color=”D2D2D2″ width=”500″ cols=”2″ show_bol_logo=”0″ show_price=”1″ show_rating=”1″ show_deliverytime=”1″ link_target=”1″ image_size=”1″ admin_preview=”1″]

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

%d bloggers liken dit: