Groepsdoorbrekend werken, hoe organiseer je dat?
Groepsdoorbrekend werken, hoe organiseer je dat? In een vorig blog, schreef ik over dat wij regelmatig groepsdoorbrekend werken. Ik heb heel veel vragen gehad over hoe je dat organiseert. Daar wil in deze blog verder op in gaan.
Ten eerste hebben wij op de jaarkalender staan wanneer we het Fladderuurtje gaan doen. Vaak is dit op een vrijdag voor de vakantie na de ochtendpauze.
Elke groepsleerkracht geeft aan welke activiteiten hij/zij in zijn groep zou kunnen/willen organiseren. Deze komen op een lijst die bij de deuren van de groepen komen te hangen zodat de kinderen weten waar wat te doen is. Dit kunnen allerlei verschillende activiteiten zijn.
Bij de kleuters staan vaak de hoeken op de lijst en het ontwikkelingsmateriaal. Verder kun je allerlei activiteiten hebben.
Dit zijn de activiteiten die wij regelmatig doen:
- Lego/Knex/Znap
- Schilderen/kleien/vouwen of andere creatieve activiteiten
- Tijdschriften lezen
- Verkleden
- Schmincken
- Schaken/dammen of andere spelletjes
- Beebot/Ozobot
- Kleuren
- Ambrasoft
- Bij mooi weer buitenactiviteiten zoals tafeltennissen, knikkeren
- Sjoelen
- Strijkkralen
- Puzzelen
Zo kan ik nog wel veel meer opnoemen. Zo werd mij ook gevraagd of koken er ook bij kan. Als je dit kunt organiseren op je school, kan dat natuurlijk altijd.
Organisatie:
Na de ochtendpauze komen alle kinderen en leerkrachten samen in één ruimte. Er wordt verteld waar wat te doen is en dan gaan we kiezen per locatie. Kinderen mogen hun vinger opsteken bij wat ze willen doen. De leerkrachten zorgen ervoor dat er heterogene groepjes worden gemaakt. De desbetreffende leerkracht loopt dan met deze kinderen mee. Zo worden alle locaties afgewerkt.
Nu is het wel zo dat wij niet een heel grote school hebben (rond de 100 leerlingen), dus is dit goed te doen. Met veel meer kinderen zal je het misschien anders moeten organiseren. Bijvoorbeeld van te voren inschrijven met bijvoorbeeld de voorwaarde erin dat er van iedere bouw een bepaald aantal kinderen in mag. (Heb je bijvoorbeeld een activiteit voor 8 kinderen dan mogen er 4 uit groep 1 t/m 4 in en 4 uit groep 5 t/m 8)
Tijdens het Fladderuurtje hoeven de kinderen niet de hele tijd bij hetzelfde onderdeel te blijven. Als ze iets anders willen gaan doen, ruimen ze de materialen netjes op en gaan kijken of bij de volgende activiteit ruimte is.
Per onderdeel is het maximaal aantal kinderen aangegeven en als het vol is zal er eerst iets anders gekozen moeten worden.
Het mooie is dat oudere en jongere kinderen met elkaar de school rond gaan. Oudere kinderen leren jongere kinderen, maar ook andersom. De kleuters weten bijvoorbeeld heel goed hoe er gewerkt moet worden met de materialen in de onderbouw en vertellen dat aan de oudere kinderen.
Door de vele reacties op Waarom wij regelmatig groepsdoorbrekend werken merk ik dat er veel interesse hierin is. Ik hoop dat ik met dit artikel het enthousiasme groter maak en dat het op meerde scholen gedaan gaat worden.
Ook ben ik benieuwd naar activiteiten die ik niet in mijn lijstje heb genoemd, met andere woorden ik sta open voor nieuwe ideeën.
Delen op social media of per email :