In de keuzekast: Samenknap

      Geen reacties op In de keuzekast: Samenknap

samenknapIn mijn blog over de keuzekast vertelde ik al dat we met opdrachten werken met de verschillende meervoudige intelligenties. Omdat ik zoveel reacties hierop heb gehad wil ik in verschillende blogs nog even terugkomen op de intelligenties en welke opdrachten je hierbij kunt gebruiken in de keuzekast.

De bedoeling is dat kinderen met de opdrachten zelfstandig aan de slag kunnen. Aan het begin van een periode waarin de verschillende opdrachten in de keuzekast liggen worden de opdrachten kort uitgelegd.

Samenknap (interpersoonlijk)

Een samenknap kind houdt van contact met anderen. Het wisselt graag gedachten uit en werkt graag samen. Een kind dat samenknap is voelt zich prettig in groepen en voelt ook scherp aan wat anderen bezig houdt. Het houdt van gezelligheid en feestjes en trakteert graag.  Een samenknap kid is graag bereid anderen te helpen.

Welke opdrachten zijn geschikt voor deze intelligentie in de keuzekast:

– Werk samen in een groepje van (2/3/4), en laat zien hoe je …
– Vertel een klasgenoot tien feiten die jij weet over …
– Speel een kaartspel/bordspel/ quiz over …
– Bedenk eenvoudige problemen/opgaven m.b.t. … (wiskunde, wetenschap, sociale of maatschappelijke onderwerpen)
… en laat die oplossen door anderen.
– Vat in een groepspresentatie samen wat jullie weten over … (bijv. vrede/de waterkringloop, etc.)
– Doe alsof je … (bijv. een beroemd persoon) bent en laat je interviewen door de klas.
– Voer in de klas een onderzoek uit naar …
– Signaleer een sociaal probleem in je omgeving, verander de omstandigheden zo, dat je een plan kunt bedenken om het op te lossen.

Voor de kinderen die iets meer kunnen:

– Leg uit wat de reden zijn voor …
– Analyseer een item/onderwerp waar iedereen over praat vanuit tenminste twee verschillende standpunten …
– Onderzoek de behoeften van …
– Hoe zou … (een groep, organisatie, team, familie, etc.) reageren op … ?
– Analyseer de gevoelens van … tijdens
Welke van twee … voor … zou het best zijn?
– Speel spellen die door andere leerlingen zijn bedacht/ ontworpen, geef positieve suggesties voor verbeteringen.
– Welk stadium uit het leven van (b.v. Rembrandt) was het meest…. (uitdagend, amusant, spannend).
– Bedenk uitdagende spellen voor een groep om …
– Ontwikkel sleutelvragen/ stellingen voor een discussiegroep over …
– Bedenk een lijst met voorwaarden voor …
– Formuleer in een team een oplossing voor …
– Plan een campagne om mensen te overtuigen van …

Op mijn pagina keuzekastopdrachten kun je de opdrachten vinden die ik gemaakt heb bij de verschillende intelligenties. Deze pagina wordt wekelijks bijgehouden, dus daar zullen steeds meer opdrachten bij komen.

Dit was de laatste blog in de serie In de keuzekast. Alle intelligenties zijn aan bod geweest. Ik blijf zeker dit schooljaar nog bezig met het ontwikkelen van opdrachten voor de keuzekast, dus blijf de pagina keuzekastopdrachten in de gaten houden!

Tips of ideeën zijn altijd welkom!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *