Nieuwsbegrip – Zoek de verwijzing
Om de kinderen betrokken te houden bij Nieuwsbegrip probeer ik toch elke keer wat anders te bedenken. Deze week Nieuwsbegrip – zoek de verwijzing. Actief betrokken is heel belangrijk. Deze keer heb ik er een stukje beweging in gebracht. Eerst bedenken welk verwijswoord er mist in de tekst, en daarna op zoek naar de verwijzing die ergens op de gang is verstopt.
Welk verwijswoord mist?
In de tekst heb ik verschillende verwijswoorden weggewist. De kinderen gaan eerst in tweetallen de tekst lezen. Ze komen er dan achter dat er woorden zijn weggelaten in de tekst. We bespreken samen welk soort woorden er zijn weggelaten. Kinderen zullen al gaan proberen deze woorden in te vullen.
Hierna krijgen de kinderen een werkblad. Ik heb een extra werkblad gemaakt waarop ik meerkeuzevragen heb gemaakt welk verwijswoord in een bepaalde regel mist (dit werkblad kun je onderaan het blog downloaden). Als de kinderen dan de tekst aan het lezen zijn, moeten ze automatisch gaan nadenken welke verwijzing erbij hoort, en wat dan het goede verwijswoord is (dit hadden ze waarschijnlijk ook al gedaan tijdens het eerst lezen van de tekst).
Zoek de verwijzing
Na het goede verwijswoord gevonden te hebben, gaat één van de twee in de gang op zoek naar de verwijzing die erbij hoort. Ze moeten hier natuurlijk al wel samen over hebben nagedacht, anders weten ze niet goed waar naar gezocht moet worden.
In de gang, wat natuurlijk ook een andere plek in de school of misschien wel buiten, heb ik de verwijzingen verstopt. Ze weten waar ze naar zoeken. Als ze de goede verwijzing gevonden hebben, moeten ze dit goed onthouden en terug naar hun eigen tweetal. Dan kan het antwoord worden opgeschreven op het werkblad. Daarna gaat de ander van het tweetal op zoek naar de volgende verwijzing en neemt zijn informatie mee terug naar zijn maatje.
De verwijzing kan een woord zijn, maar ook het gedeelte van een zin of een hele zin.
Tot slot
Als iedereen klaar is, bespreken we de gevonden antwoorden. Dit doen we via wisbordjes. Het verwijswoord en de verwijzing. Zo kan ik controleren of iedereen het goed heeft gedaan en eventuele fouten bespreken.
Daarna gaan we nog even de sleutelvragen langs en kijken we het journaal van Nieuwsbegrip.
Het bestand
Hieronder vind je het bestand met het werkblad en de verwijzingen. Deze is gemaakt voor de A-tekst. Naar aanleiding van het werkblad kun je zelf de verwijswoorden in de tekst weghalen. De verwijzingen heb ik op een gekleurd blad uitgeprint en deze stroken uitgeknipt en op de gang verstopt (onder een tafel, aan de zijkant van een kast, bij de kapstok etc.)


Beste juf Marjan,
Een korte vraag over deze les.
Als je de kinderen de tekst in tweetallen laat lezen, laat je ze dan in tweetallen eerst Actief lezen? Of doe je dat voordat je de opdracht uitlegt?
Alvast bedankt
Hallo Kim,
De opzet van de les is vaak hetzelfde. Ik lees een stukje actief voor (moddelend), daarna gaan de kinderen inderdaad eerst de tekst samen op die manier lezen en gaan aan de slag met de opdracht die ik ook al heb uitgelegd.
Duidelijk, dank je wel. Laat je de kinderen even goed dan de sleutelvragen beantwoorden?