Nieuwsbegrip – Kun je de verschillende niveaus naast elkaar gebruiken.
Nieuwsbegrip – Kun je de verschillende niveaus naast elkaar gebruiken.
Via Facebook krijg ik regelmatig de vraag met betrekking tot Nieuwsbegrip – Kun je de verschillende niveaus naast elkaar gebruiken? Ik heb daar eens over nagedacht en wat onderzoek naar gedaan. Ik moet wel zeggen dat ik het zelf nog nooit heb gedaan. Als je een groep 5/6 hebt zoals ik, kun je heel goed de A-tekst gebruiken en in groep 7/8 de B. Maar als je een groep 4/5 hebt, wordt dat natuurlijk wel anders.
Nieuwsbegrip
Maar wat zegt Nieuwsbegrip hierover? Dit kan ik bij Nieuwsbegrip niet echt duidelijk vinden. Wel vind ik een overzicht welke niveaus de teksten hebben.
De AA-teksten lopen qua leesniveau op van AVI-E3 aan het begin van het schooljaar naar AVI-E4 aan het einde van het jaar. Dit jaar ben ik gestart met een groep 4 met Nieuwsbegrip, en ik vind de tekst nog behoorlijk pittig voor begin groep 4 leerlingen.
De A-teksten lopen qua leesniveau op van AVI-M5 aan het begin van het schooljaar naar AVI-M7 aan het einde van het jaar. Als je dus een groep 5 hebt, verwacht je dus dat aan het einde van het schooljaar deze kinderen op niveau M7 kunnen lezen, want dat is het niveau van de teksten op dat moment. Als je een groep 6 hebt begin je aan het begin van het schooljaar met teksten op niveau M5.
De B-teksten lopen qua leesniveau op van AVI-M7 aan het begin van het schooljaar naar AVI->M8 aan het einde van het jaar. Je verwacht dus dat alle kinderen aan het einde van het schooljaar AVI-plus lezen, en dat is lang niet altijd zo. Ook gaat het zelfde op voor wat ik al bij de A-tekst schreef dat je kinderen onder of boven hun niveau laat lezen.
Hoe zou ik dit aanpakken
Op de vraag of je de verschillende niveaus naast elkaar kunt gebruiken is mijn antwoord: nee. Elke tekst gaat wel over hetzelfde onderwerp, maar het modelen is heel belangrijk. En dat kan niet met twee verschillende teksten naast elkaar.
Wat ik zou doen is aan het begin van het jaar heel goed kijken naar het leesniveau van de kinderen. Als je bijvoorbeeld een groep 4/5 hebt, zou ik in die groep beginnen met de AA-teksten aan te bieden. Als het goed is heeft groep 5 al gewerkt met Nieuwsbegrip. Deze kinderen weten dus hoe je werkt hiermee. Zij kunnen de kinderen van groep 4 meenemen hierin. Zeker als je veel coöperatief werkt, hoeft dit geen probleem te zijn. Het is belangrijk dat kinderen wordt geleerd hoe ze een tekst moeten lezen. Dan is het belangrijk dat ze de tekst ook kunnen lezen.
Bij technisch lezen zeg ik altijd: Laat kinderen in een hoger niveau oefenen. Oefenen ze op hun eigen niveau, dan zullen ze niet stijgen. Bij begrijpend lezen werkt dit juist niet. Als de kinderen de tekst niet techniesch lezend aankunnen, kun je ook niet van ze verwachten dat ze de tekst gaan begrijpen.
Conclusie
Nieuwsbegrip – Kun je de verschillende niveaus naast elkaar gebruiken? Ik zou het niet doen. Kijk goed naar het niveau van de teksten en bepaal wat voor jouw kinderen haalbaar is qua leesniveau. Je kunt voor het oefenen van begrijpend lezen beter een wat lager niveau kiezen qua technisch lezen. Als de kinderen de tekst technisch goed kunnen lezen, dan zal het begrijpen ook beter gaan.
Delen op social media of per email :
Beste Marjan,
Dank voor je bijdrage en info. Fijn om te lezen! Ik heb een combigroep 3/4, voltijd HB en gebruik 3 niveaus nieuwsbegrip naast elkaar (AA alfa, AA en A) Ik heb sub-groepen gemaakt.
Ik start de les met het ‘ontleden’ van het onderwerp. Dat kan klassikaal. Daarna ben ik genoodzaakt om per subgroep aandacht te geven aan de tekst. AA Alfa en AA kunnen nog wel samen maar A niet meer.
Toch ben ik nog altijd blij met deze methode. De actuele en boeiende onderwerpen maken mijn leerlingen enthousiast en dat bindt enorm. Dus dan neem ik het voor lief dat de instructie en begeleiding wat meer tijd kost.
Veel groeten!
De leerlingen worden ingedeeld op niveau passend bij hun vaardigheidsscore en dan kan het zijn dat je meerdere niveaus in 1 groep hebt. Ik geef bijvoorbeeld les met A, B en C in groep 8. Het voorspellen kan met iedereen, omdat het onderwerp van de tekst hetzelfde is. Ik zet daar vaak Tweegesprek Op Tijd voor in. Na het voorspellen geef ik instructie op de strategie in het algemeen en moddel ik een stukje tekst van het niveau die het meest wordt gebruikt: in mijn geval de B-tekst. In groep 8 geef ik de verlengde instructie aan het groepje kinderen waarvan ik verwacht dat zij nog de meeste groei kunnen doormaken. In andere leerjaren nam ik de zwakste kinderen bij me. De rest van de klas werkt in drietallen samen aan de tekst.