Algemeen

5 Activiteiten voor de eerste schoolweek.


Het nieuwe schooljaar komt er weer aan, en in de eerste schoolweek naar school wil je natuurlijk je leerlingen goed leren kennen, en dat kan heel goed met verschillende leuke activiteiten.

Je kunt deze activiteiten tussen je lessen door doen, en ook tijdens de uitleg van hoe het gaat in de klas. Je wilt natuurlijk graag dat kinderen snel weten hoe jij wilt dat bepaalde dingen in de klas gebeuren. Omdat dit vaak best veel dingen zijn, kun je tussendoor  een leuke activiteit met de kinderen doen.

Twee waarheden en een leugen.

Dit vinden kinderen altijd weer leuk. Meestal doe ik dit op de maandag in de eerste schoolweek nadat ik een paar regels heb uitgelegd en mezelf heb voorgesteld. Ik begin deze activiteit door drie interessante feiten over mezelf te vertellen, maar slechts twee zijn waar en één is een leugen. Ik vraag vervolgens elk tafelgroepje om te bespreken welke volgens hen de leugen is. Nadat elke groepje geraden heeft, vertel ik wat de leugen was.

Hierna laat ik elke kind zijn eigen 2 waarheden en een leugen bedenken. Ik laat ze dat doen op een placemat zodat ze ze daarna kunnen delen met hun groepje. Zie hiervoor ook het artikel over de coöperatieve werkvorm: Placemat. Nadat ze delen binnen hun groepen, vraag ik elke groep om de meest uitdagende 2 waarheden en een leugen te kiezen en met mij en de klas te delen. Op deze manier heb ik slechts 4 of 5 die delen, dus het duurt niet al te lang.

Sommige kinderen vinden het vervelend dat ze hun leugen en waarheden niet mogen delen. Met deze kinderen kun je afspreken dat ze het op een later moment bij jou mogen komen vertellen.

Terug naar school- dobbel

Met de terug naar school-dobbel heb je een mooi instrument om de kinderen iets te laten vertellen over zichzelf, hun familie of wat ze in de zomervakantie hebben gedaan. Klik hier om daar meer over te lezen en naar de gratis download te gaan die hier bij hoort.

Woorden maken met je tafelgroepje

Dit is een geweldige oefening voor de groepsvorming. Ik geef de tafelgroepjes een envelop met daarin letters. Ik vraag ze zoveel mogelijk woorden te maken uit de letters die ik ze gaf. Een van de kinderen uit het groepje schrijft de woorden op die de groep bedenkt. Ik geef ze daarvoor meestal vijf minuten. Klassikaal bespreken we de woorden. De woorden tellen alleen als ze goed gespeld zijn en een echt woord zijn. Het groepje met de meeste goede woorden wint (je hoeft er natuurlijk geen  wedstrijdelement aan te koppelen).

Het grappige is dat ik vaak letters kies waarmee de groepsnaam gespeld kan worden. Dit jaar worden dat dus de letters van GROEP VIJF EN ZES. Ik vertel dat vaak na de activiteit. Hilariteit ten top!

Langste ketting van papier

groepsvormingDit is een andere activiteit die geweldig is voor de groepsvorming. Ik geef een groepje kinderen een vel papier. Ik vertel ze dat ze van dit ene vel papier de langste ketting moeten maken die ze kunnen krijgen. Ik geef ze een schaar en plakband of een lijmstift. Nadat elke groep de ketting heeft gemaakt, leggen we ze naast elkaar op de grond om te meten welke ketting het langste is. Je kunt daarna praten over de strategieën die de kinderen gebruikt hebben, hoe de samenwerking is gegaan etc. Je zet hiermee de kinderen aan het denken, maar het is ook erg leuk om te doen.

Rondje door de klas.

Je beschouwt dit misschien niet als een ‘activiteit’, maar ik doe dit altijd tijdens de eerste paar dagen van school en de kinderen vinden dit echt leuk. Kortom, ik loop met ze door mijn klas (voor zover dat mogelijk is) en vertel ze wat er in de verschillende delen van de klas is. Ik wijs er ook op wat ze mogen gebruiken en wat ze niet mogen gebruiken. Dit is echt handig, zodat ze weten waar alles wat ze mogelijk nodig hebben is. Ook is goed om te vertellen waar ze wel en niet mogen komen indien van toepassing (bijvoorbeeld achter je bureau). Als je dit in de eerste schoolweek doet, is dat snel voor iedereen duidelijk en ontstaan daar ook geen misverstanden over.

 

Met deze activiteiten kom ik meestal de eerste schoolweek wel weer door. Na deze week heb je de kinderen al goed leren kennen. Naast deze leuke activiteiten merk ik ook altijd dat de kinderen ook wel weer gewoon aan het werk willen, dus de gewone vakken staan ook gewoon op het rooster hoor 😉

Delen op social media of per email :

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.