vrijdag, maart 1, 2024
Algemeen NieuwsbegripNieuwsbegripVragen stellen

Nieuwsbegrip – gevarieerde les


Vandaag hebben we bij Nieuwsbegrip een heel gevarieerde les gedaan. Begonnen met een foto op het digibord, voorkennis activeren met waar/niet waar vragen. Daarna de tekst modellend voorgelezen en vervolgens in tweetallen bedenken welke sleutelvragen er gesteld zouden kunnen worden.

Waar/niet waar

De kinderen krijgen allemaal een rood en een groen papiertje. Ik geef verschillende stellingen over de tekst (dus deze is nog niet gelezen) waarop de kinderen waar of niet waar kunnen beantwoorden. Dit kunnen ze doen door middel van het omhoog houden van hun rode of groene papiertje.
Je merkt zo al heel snel welke kinderen het nieuws al hebben gezien op bijvoorbeeld het jeugdjournaal.

Modellen

Daarna lees ik de tekst modellend voor. In mijn vorige blogs kun je hierover meer lezen. In de handleiding die je elke week bij Nieuwsbegrip vindt, staat altijd letterlijk voorgeschreven hoe je het begin van de tekst modellend kunt voorlezen. Ik merk wel dat hoe het daar staat voor mij niet altijd werkt.  Je moet ook heel goed bedenken wat de kinderen in jou klas al weten, en waar ze op dat moment behoefte aan hebben. Als de kinderen er al best veel van weten, hoef je het niet zo uitgebreid te doen. Dat verschilt per tekst en per onderwerp.

Nieuwsbegrip - gevarieerde les

Sleutelvragen

Vervolgens gaan de kinderen in tweetallen de tekst nogmaals lezen. En markeren ze met markeerstift de belangrijke dingen. Ik geef ze de opdracht mee om één belangrijke vraag bij elk kopje te bedenken. Bedenk maar eens welke sleutelvraag ik straks zou kunnen stellen.
Als de kinderen hier een poosje mee aan de slag zijn geweest, gaan we kijken welke vragen er bedacht zijn. Het is fijn om te merken dat kinderen hier heel goed over hebben nagedacht en ook positieve feedback aan elkaar kunnen geven. Ze wijzen elkaar op hoe je een vraag juist net even anders kan stellen.
Tenslotte stel ik de sleutelvraag en zo werken we per kopje de tekst door.

Jeugdjournaal bij Nieuwsbegrip

Als afsluiting kijken we naar het jeugdjournaal bij deze Nieuwsbegriples.

 


2 thoughts on “Nieuwsbegrip – gevarieerde les

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.