Nieuwsbegrip – Aan de slag met getallen
Deze week weer eens iets heel anders met Nieuwsbegrip, aan de slag met getallen. Ik zag dat er deze week in de tekst best veel getallen stonden. Toen kreeg ik een heel leuk idee om te doen.
Aan de slag met getallen.
Natuurlijk is het eerst belangrijk dat de tekst goed wordt gelezen. We beginnen daarom weer met een stukje modellend voorlezen, waarna in tweetallen verder wordt gelezen. De kinderen lezen dus eerst de tekst voordat er met de opdracht aan de slag wordt gegaan.
Ter voorbereiding hebben mijn collega uit groep 7/8 en ik een tabel gemaakt waarin alle getallen uit de tekst in de eerste kolom staan. Voor de B-tekst zijn dat er wat meer dan voor de A-tekst, maar dat is geen probleem.
De tweede kolom is leeg, want achter deze getallen wordt opgeschreven wat erover in de tekst staat. Dit gebeurt niet met steekwoorden maar met een hele zin.
In groep 5/6 is het misschien nog een tip om de kinderen de zin op te laten schrijven waarin het getal wordt genoemd. Met daarbij de vraag of het nu duidelijk is wat dit getal betekent. Zo staat in de tekst van deze week over de Tenstoonstelling aardappeleters bijvoorbeeld het getal 32. Achter dit getal in de tweede kolom komt dan “Hij werd 32 jaar”. Je kunt dan nog de vraag erbij stellen: “Wie werd 32 jaar?” Op deze manier zijn de kinderen ook nog met de verwijzingen bezig.
Mindmap
Na deze opdracht heb ik nog een A3-tje klaarliggen met in het midden een afbeelding van (in dit geval) het schilderij van de aardappeleters. Hierom heen kunne de kinderen nog een soort van mindmap maken. Ze kunnen hierbij de gegevens gebruiken uit de vorige opdracht, en ook nog extra gegevens uit de tekst.
Het was weer heel mooi om te zien hoe enthousiast en geconcentreerd de kinderen met deze opdracht aan de slag zijn gegaan.
Tot slot
Aan het einde van de les zijn we de getallen nog eens langs gelopen en hebben we elkaars mindmap bekeken.
Kijk eens voor mijn andere Nieuwsbegriplessen onder het kopje Nieuwsbegrip
Delen op social media of per email :