Algemeen

6 Tips voor als je lesgeeft aan een grote groep.


Lesgeven aan een grote groep, het is tegenwoordig geen uitzondering meer. Groepen van 30 tot 35 kinderen of misschien wel meer is tegenwoordig geen uitzondering meer, en best pittig. Ik lees hier veel over op social media, en krijg vragen hoe dit op te lossen. Als je geluk hebt, heb je extra handen in de klas, maar ook dit is niet vanzelfsprekend. Daarom hieronder enkel praktisch tips die je misschien kunnen helpen om het lesgeven in die grote groep net even wat gemakkelijker te maken.

Omarm het.

Het is een feit, je groepsgrootte is je groepsgrootte, of je het nu leuk vindt of niet, dus je moet het omarmen. Het wordt gek. Het kan chaotisch worden. Het wordt druk. Maar je houding zal een belangrijke bepalende factor zijn in het soort jaar dat jij en je leerlingen hebben. Nu zeg ik niet dat je niet voor een grote uitdaging staat, en je mag er ook best wel over mopperen af en toe. Maar blijf positief, want met de meest positieve houding kom je echt een heel eind.

Klasindeling.

Met een grote groep moet je heel goed nadenken over hoe je de klas indeelt. Soms moet je ook experimenteren. Welke indeling werkt voor jou en je kinderen het beste.
– Met een hele grote groep kun je misschien groepen van 8-9 tafeltjes maken ipv groepjes van 4. Dit scheelt erg veel vloeroppervlakte zodat er iets meer bewegingsruimte komt.
– Vind ruimte waar kinderen zich even terug kunnen trekken. Zoveel kinderen bijeen wekt irritaties op. Laat ze even bij jou aan de groepstafel werken, of een plekje vinden op de grond eventueel. Misschien kun je een plekje vinden op de gang waar kinderen even naar toe kunnen om zich af te zonderen.

Laat de kinderen je helpen

Je hoeft echt niet alles zelf te doen. Door de kinderen taakjes en verantwoordelijkheden te geven kunnen ze je veel werk uit handen nemen. Ze vinden het vaak nog leuk om te doen ook. Lees er meer over in mijn blog over taakjes in de klas.

Kijk niet alles zelf na!

Als je een hele grote groep hebt, is het bijna onmogelijk om alles zelf na te kijken. Leer de kinderen heel snel zelf nakijken. Dit geeft ze verantwoordelijkheid, zicht op hun eigen leerproces, en scheelt jou ontzettend veel werk. Natuurlijk kijk jij nog wel steekproefgewijs na, en weet je welke kinderen je misschien toch even extra moet controleren. Ook hier heb ik een blog over geschreven: Nakijken, doe ik het of laat ik het de leerlingen zelf doen?

Probeer al je kinderen te “zien”

Als je een grote groep hebt, is het heel gemakkelijk om kinderen over het hoofd te zien. Ik heb dat echt wel eens. Dat je denkt aan het einde van de dag: “Hé, heb ik vandaag een bepaalde leerling wel “gezien”.
Probeer daarom bij de deur te staan als de kinderen ’s ochtends binnenkomen. Zodat je ze gedag kan zeggen of ze al een bepaald taakje kunt geven (de klassendienst kan bijvoorbeeld al de schriften halen, De computers kunnen opgestart worden etc.). Ook heb ik de namen van alle kinderen op ijslollystokjes staan in een beker. Ik pak er regelmatig een uit en roep het kind bij mij, of ik loop er even naar toe tijdens het zelfstandig werken.

Routines

In een grote klas moeten bepaalde routines vorm krijgen. Zo merkte ik bijvoorbeeld dat het niet handig is om kinderen allemaal tegelijk hun schrift in te laten leveren. Dit leverde veel duw en trekwerk op. Je kunt beter één iemand van de tafelgroep de schriften van zijn tafelgroep laten brengen. Dit scheelt heel veel lopende kinderen. Ook tijdens het fruit eten of in de gymrij gaan staan kan per tafelgroep. Zo voorkom je de hele groep kinderen die tegelijkertijd door één deur willen.

Lesgeven aan een grote groep is zoals ik zei pittig, dus ik hoop dat je wat hebt aan deze tips. Heb je trouwens nog andere tips? dan hoor ik dat natuurlijk heel graag.

Wil je op de hoogte blijven van al mijn blogs? Volg mij dan op Facebook

Delen op social media of per email :

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.