Nieuwsbegrip gatentekst

Vandaag hadden we het idee om een Nieuwsbegrip gatentekst te maken. In de tekst (zowel A als B) kun je enkele verwijswoorden/signaalwoorden weghalen. Vaak zijn we op zoek naar wat bij een verwijs- of signaalwoord hoort, maar andersom, welke is er nu weg is het van een heel andere kant bekijken. En dat is toch best lastig.

nieuwsbegrip gatentekst

Inleiding

Deze les zijn we gestart met het kijken naar het Jeugdjournaal bij de Nieuwsbegriples. Zo hadden de kinderen al enige voorkennis bij de tekst.

Individueel

Na de inleiding zijn de kinderen de tekst met gaten individueel gaan lezen. Ze probeerden de gaten in de tekst te vullen. Tijdens deze activiteit liep ik rond en probeerde leerlingen op weg te helpen die dit toch echt wel heel lastig vonden. Tips die ik meegaf waren: Lees de zin hardop voor jezelf. Lees de zin ervoor, lees de zin erna, wat denk je dat ertussen past. Lees het dan nog eens in je hoofd voor jezelf.

Maatjes

Nadat de kinderen de tekst individueel gelezen hebben en de woorden ingevuld (of op een bepaald moment als je merkt dat het onrustig wordt) hebben, gaan ze hun antwoorden met hun maatje met elkaar vergelijken. Samen lezen ze de tekst nogmaals en ze vergelijken elkaars antwoorden. Dit levert weer hele leuke gesprekjes op. Kinderen proberen elkaar echt te overtuigen waarom hun antwoord juist de goede is.

Klassikaal

Ten slotte gaan we de tekst klassikaal bespreken. Ik heb dit keer de tekst voorgelezen, met de gaten opengelaten. De kinderen mochten de antwoorden geven. Soms waren er meerdere antwoorden mogelijk. Deze hebben we ook besproken. Als het niet goed was, lazen we de zin hardop met het verkeerde antwoord, zodat de kinderen konden horen of het goed was of niet.

Zo heb ik het gedaan in groep 5/6. In groep 7/8 kregen de tweetallen de originele tekst en konden ze de antwoorden met elkaar bespreken. In de nabespreking wel duidelijk gemaakt dat er meerdere antwoorden mogelijk waren.

Vooraf was het niet goed in te schatten hoe de Nieuwsbegrip gatentekst zou bevallen, maar het is weer heel leuk gegaan. En zolang de kinderen weer binnenkomen met de opmerking: “Yes, we hebben Nieuwsbegrip”, dan weten we zeker dat we het goed doen. Als kinderen het leuk vinden om op deze manieren met een tekst bezig te zijn, leren ze er ook zeker van.

Onder het tablad Nieuwsbegrip vind je alle Nieuwsbegriplessen die in anders heb gegeven.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

%d bloggers liken dit: