Coöperatieve werkvorm 11: Legpuzzel

De coöperatieve werkvorm Legpuzzel is een vorm die je over meerdere lessen verdeelt. Dit was nog niet eerder naar voren gekomen in de coöperatieve werkvormen tot nu toe beschreven. Een overzicht van alle werkvormen kun je vinden in de het artikel: Coöperatieve werkvormen, welke zijn er allemaal, en hoe pas je ze toe?

Legpuzzel

Bij de Legpuzzel worden stamgroepen gevormd. De leerkracht maakt deze groepen van 4 leerlingen. door de leerkracht gemaakt, en verdeeld net als bij en legpuzzel de leerstof in gelijkwaardige delen. Zo kan een tekst in vieren worden verdeeld of een onderwerp in subonderwerpen.
Als leerkracht geef je heel duidelijk aan wat het eindresultaat moet zijn. Hoe moet het groepswerk eruit zien en wat de kinderen geleerd moeten hebben aan het einde van de opdracht.

Stamgroep en expertgroep

De stamgroep bedenkt een naam en eventueel een logo. Dit is goed voor de groepsvorming omdat de groep later uiteengaat om in expertgroepen te gaan werken, maar het uiteindelijke resultaat moet wel met de stamgroep gevormd worden.

In elke groep krijgen de kinderen een nummer. De nummers 1 , de nummers 2, de nummers 3 en de nummers 4 gaan nu bij elkaar zitten en vormen de expertgroepen. Deze expertgroepen bestuderen een deel van de legpuzzel, dit kan een tekst zijn of een onderwerp. Ze maken aantekeningen, overleggen en maken een samenvatting. Ze moeten nadenken over hoe ze de informatie in hun stamgroep gaan overdragen. Het is namelijk de bedoeling dat de rest van de stamgroepen leren van de leden uit de expertgroepen.

De leden keren weer terug naar hun stamgroep. Elk lid vertelt wat zij in de expertgroep heeft geleerd, en ze voegen de informatie bij elkaar. Met deze informatie maakt de stamgroep nu een werkstuk of presentatie, in welke vorm dan ook.

Ter afsluiting is er een evaluatie/bespreking van de samenwerking.

Deze manier van werken kun je heel goed toepassen bij wereldoriëntatie. Een hoofdstuk uit de geschiedenismethode bijvoorbeeld kan heel goed in deze werkvorm worden verwerkt. Ook als er een thema of project is zoals bijvoorbeeld een land, de boerderij of vervoer. Deze onderwerpen kunnen heel goed in deelonderwerpen uiteengezet worden.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

%d bloggers liken dit: