Begrijpend lezen. Wel of geen strategieën?

Een tijdje terug postte ik een oud bericht op mijn facebookpagina, en daar kreeg ik heel veel reacties op. In het artikel Begrijpend lezen leer je niet door het aanleren van strategieën! beschrijf ik dat ik naar een lezing ben geweest van Erna Koeven. Wat zij vertelt komt in het kort er op neer dat goed begrijpend lezen alleen maar kan als er leesbegrip is, als er decoderen en vloeiendheid is, dat er ervarings- en taalbasis is, leesmotivatie en de hoeveelheid tekst, tekstkwaliteit en actief denken. Als een van deze componenten mist of minder is kan een tekst niet goed worden begrepen, dus dit moet geoefend/geleerd worden.

Begrijpend Lezen lessen.

Zelf denk ik dat hier heel veel waarheid in zit. Daarom probeer ik mijn begrijpend lezen lessen ook altijd zo in te richten dat ik wel met een strategie bezig ben, maar op een andere manier met het voorgaande in het achterhoofd. Je zult toch op een of andere manier er mee bezig moeten zijn. Wij maken op school gebruik van Nieuwsbegrip, en ik schrijf regelmatig over hoe ik deze lessen anders aanbied aan de kinderen.

Nieuwsbegrip.

Nieuwsbegrip werkt met de volgende leestrategieën:

voorspellen & voorkennis activeren
ophelderen van onduidelijkheden
samenvatten
vragen stellen
verbanden leggen

Dit gebeurt op verschillende niveaus en komt regelmatig weer terug.

Omdat de lessen met de verschillende strategieën toch vaak hetzelfde zijn opgebouwd, vinden kinderen het toch snel vervelende lessen worden, ondanks dat er gewerkt wordt met actueel nieuws in de teksten. Daarom probeer ik de lessen op een andere manier op te bouwen. Dit begint bij de tekst verkennen. Hierbij heb ik als leerkracht een actieve rol, omdat ik hardop denkend de tekst aanpak. Hierdoor leren kinderen hoe je een tekst moet behandelen en een “strategie” moet toepassen. Hier ben ik dan niet echt bezig met de strategie die op dat moment aan de orde is, maar  probeer ze allemaal de revue te laten passeren. Omdat ik dus voordoe hoe het moet, zullen kinderen dit overnemen, maar dan zullen ze wel de tekst moeten begrijpen, en dat is dus waar ik het in Begrijpend lezen leer je niet door het aanleren van strategieën! over had.

En dan anders

En dan gaan de kinderen er op een andere manier mee aan de slag. Zoals ik al zei heb ik hier al verschillende blogs over geschreven. Een paar hiervan zet ik hieronder nog even op een rijtje, maar als je in de zoekbalk Nieuwsbegrip intypt, kom je bij alle artikelen die hiermee te maken hebben. Er zullen regelmatig nieuwe blogs bijkomen, omdat ik het telkens probeer anders te doen, om het voor de kinderen ook interessant en aantrekkelijk te houden.

Een greep uit de blog die ik al geschreven heb:

Nieuwsbegrip: vragen stellen
Nieuwsbegrip : verwijswoorden weer net even anders
Vragen stellen bij Nieuwsbegrip op een andere manier.

Al met al werk ik dus wel mat de strategieën, maar op een geheel andere manier, en probeer de kinderen op een heel speelse, maar leerzame manier met de tekst bezig te laten zijn. Hierdoor hoop ik het leesplezier te bevorderen en daarmee ook het leesbegrip.

Tot slot nog een tip over een goed boek over begrijpend lezen: Lezen.. denken.. begrijpen; Handboek Begrijpend lezen in het basisonderwijs

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

%d bloggers liken dit: