Nieuwsbegrip – verwijswoorden weer net even anders
Nieuwsbegrip – verwijswoorden weer net even anders
Al vaker kreeg ik de vraag of ik ook wel eens een Nieuwsbegriples met verbanden en verwijswoorden op een andere manier deed. Hier heb ik wel een tijdje over na moeten denken, want dat vond ik toch best lastig. Dit schooljaar geef ik de kinderen les die werken met de A-tekst. Deze kinderen vinden het best lastig om verwijswoorden te zoeken in de tekst en dan aan te geven waar het woord naar verwijst. Daarom heb ik de tekst van deze week eens heel anders aangepakt.
Verkennen van de tekst.
Eerst zijn we de tekst gaan verkennen. Wat is de titel, wat staat er op de foto’s en wie weet hier al iets van.
Daarna heb ik verteld dat we deze week weer aan de slag gaan met verwijswoorden. Wat zijn verwijswoorden ook alweer? Dit is al best lastig, dus heb ik enkele simpele voorbeelden bedacht en de verwijswoorden en waar het naar verwijst in dezelfde kleur gekleurd:
Meester komt op de fiets naar school. Hij zet zijn fiets in het fietsenhok.
Juf drinkt graag koffie. Zij lust ook wel thee.
De tekst lezen.
Op dezelfde manier zijn we toen de tekst gaan lezen. Elke alinea (kopje) liet ik voorlezen door één van de kinderen. De andere kinderen moesten actief meelezen om alvast verwijswoorden te ontdekken. De tekst had ik op het digibord erbij.
Na het lezen werden de verwijswoorden opgezocht. Het verwijswoord werd genoemd, opgezocht in de tekst en een kleurtje gegeven. Dan werd er bekeken waar het verwijswoord naar verwijst. Dit kreeg dezelfde kleur. Je kunt het voor kinderen heel duidelijk maken door de zin waarin het verwijswoord staat voor te lezen en het verwijswoord te vervangen voor datgene waar het naar verwijst.
Heb je dit gedaan, ga je op zoek naar het volgende verwijswoord en herhaalt het voorgaande.
Het neemt even wat tijd in beslag, maar aan het einde van de les wisten de kinderen wel heel goed waar de tekst over ging. De vragen gingen over waar de bepaalde woorden naar verwijzen in de tekst. Dit wilde ik klassikaal met ze behandelen, maar de kinderen gaven al heel snel aan dat ze het nu zelf konden. Ik heb ze dit dan ook verder zelfstandig laten doen. Omdat we werken met Snappet kon ik in het Dashboard heel goed volgen wat de kinderen aan het doen waren, en dat ging inderdaad best heel goed.
Kijk ook eens bij mijn andere Nieuwsbegrip Anders lessen:
Samenvatten
Vragen stellen
Ophelderen van onduidelijkheden
Tip: Als er bij Nieuwsbegrip een blokles is, maken wij deze niet, maar gebruiken wij de begrijpend lezen oefenboeken van Junior Einstein. Deze zijn al verkrijgbaar vanaf groep 4. Hierin wordt heel goed de CITO vraagstelling begrijpend lezen geoefend.
Delen op social media of per email :
Mag ik vragen waarom jullie de bloklessen niet laten doen?
Hallo Lieke, in de blokles worden alle strategieën herhaald. Dat is natuurlijk mooi, maar we lopen ertegenaan dat de manier waarop CITO vragen stelt lastig is voor de kinderen. Daarom hebben wij de keuze gemaakt om de bloklessen te vervangen voor lessen waarin we dit oefenen. Wij doet dit met behulp van de Junior Einsteinboekjes.