Ook deze week deed ik de les Nieuwsbegrip weer net even anders.

Deze week was de strategie bij Nieuwsbegrip: ophelderen van onduidelijkheden. De leerlingen kunnen zinnen bedenken waaruit de betekenis van een onbekend of moeilijk woord duidelijk wordt. Dit vinden kinderen best lastig. Vaak weten kinderen wel wat de woorden betekenen, maar kunnen ze het moeilijk anders zeggen. De opdrachten die hierbij hoorden heb ik deze week klassikaal met de kinderen besproken. Door met elkaar te proberen de betekenis door middel van een zin duidelijk te maken kunnen kinderen elkaar heel goed aanvullen.

Tijdbalk maken

De volgende opdracht was een tijdbalk aan te vullen. Ik heb de kinderen echter de opdracht gegeven om vanuit de tekst zelf de tijdbalk te maken. Samen hebben we bedacht waar de tijdbalk voor deze tekst begint. Daarna zijn ze in groepjes van drie met de tekst gaan zitten en kregen tien kaartjes. Ze wisten dus dat de tijdbalk uit tien delen bestond. Deze moesten ze zelf uit de tekst zoeken.

Je ziet dat kinderen eerst de tekst gaan scannen op jaartallen. Deze stukjes zijn dus snel gemaakt. Ook de gesprekken die dan over het onderwerp ontstaan zijn heel leuk. Kinderen hebben elkaar best veel te vertellen over het onderwerp (1oo jaar Zuiderzeewet).

Op een bepaald punt zijn er kaartjes over en moeten ze dus verder gaan lezen en logisch gaan nadenken. Hierdoor wordt de tekst nogmaals onder de loep genomen en wordt er goed gelezen en nagedacht. Termen als een eeuw geleden en veertien jaar geleden moeten worden omgezet in jaartallen. Als de tijdbalk klaar is, kan hij worden opgeplakt en krijgt hij een plekje in de klas.
We bespreken kort de tijdbalk, maar dit is eigenlijk formaliteit.

Enthousiast

De kinderen waren na deze les weer erg enthousiast. “Gaan we volgende week Nieuwsbegrip weer op een andere manier doen?” was de vraag. Nou, als het aan mij ligt wel, maar dan moet ik wel kijken of de les zich ervoor leent.

Lees hier hoe ik de les over de strategie vragen stellen anders aangepakt heb.


Tip: Als er bij Nieuwsbegrip een blokles is, maken wij deze niet, maar gebruiken wij de begrijpend lezen oefenboeken van Junior Einstein. Deze zijn al verkrijgbaar vanaf groep 4. Hierin wordt heel goed de CITO vraagstelling begrijpend lezen geoefend.

Bespaar Continu NL

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

%d bloggers liken dit: