In de keuzekast: Muziekknap

      Geen reacties op In de keuzekast: Muziekknap

keuzekastIn mijn blog over de keuzekast vertelde ik al dat we met de opdrachten werken met de verschillende meervoudige intelligenties. Ik heb hier heel veel reacties op gehad en daarom wil ik in verschillende blogs nog even terugkomen op de intelligenties en welke opdrachten je hierbij kunt gebruiken in de keuzekast.

De bedoeling is dat kinderen met de opdrachten zelfstandig aan de slag kunnen. Aan het begin van een periode waarin de verschillende opdrachten in de keuzekast liggen worden de opdrachten kort uitgelegd.

Muziekknap (muzikaal-ritmisch)

Deze kinderen die muziekknap zijn, denken in maat, ritmes, patronen en genieten van het luisteren naar en maken van muziek. Zij leren het beste door informatie te geven in ritmes en patronen zichtbaar te maken. De leerlingen leren auditief (op gehoor). Kinderen die muziekknap zijn zullen daarom ook vaak deze opdrachten als eerste kiezen.

Wat kun je allemaal in de keuzekast doen voor de intelligentie muziekknap:

  • Zing drie liedjes die je kent over…….
  • Leer een nieuw liedje over…….
  • Vertaal …….. in klappen op en maatsoort (bijv. namen/ de tafels/ breuken)
  • Identificeer de instrumenten die in deze muziek zijn gebruikt
  • Benoem geluiden die je hoort als……..
  • Maak met behulp van ….. (bijv een rap/liedje/yell) een samenvatting van ….. (bijv. een boek, krantenartikel)
  • Verzin een tekst op je favoriete song met informatie over………
  • Verzin een ritme/rap/rijm om …….. te onthouden
  • Componeer een begeleidingsmelodie bij een verhaal/advertentie/film

Voor de kinderen die iets meer kunnen:

  • Maak een plattegrond van je school. Vermeld daarop de verschillende bronnen van mogelijke geluidsoverlast.
  • Onderzoek dit probleem. Presenteer je bevindingen in verschillende liedjes, rijm of raps.
  • Zoek overeenkomsten en verschillen in verschillende muziekstijlen in films, reclame, het nieuws en soaps…..
  • Wat is de beste presentatie/uitvoering van……. (bijv en bepaald muziekstuk, optreden van een band) en leg uit waarom.
  • Welke van de drie volgende ……. (protestsongs, reclamejingles) is het meest effectief? Beargumenteer je keuze
  • Bedenk jingles/liedjes/rijm/rap om anderen …… (bijv. ezelsbruggetjes voor feitenkennis, formules) te helpen onthouden.

Opdrachten

Ik ben druk bezig met het ontwikkelen van materialen en opdrachten voor de keuzekasten bij ons op school. Deze opdrachten zullen opdrachten zijn speciaal voor groep 3/4, groep 5/6 en groep 7/8. We verdelen het schooljaar over 5 periodes. Elke periodes bekijk ik de leerstof die aan bod komt, en daar probeer ik bij aan te sluiten met de opdrachten.

In het menu kun je naar de link keuzekastopdrachten gaan voor de opdrachten die ik inmiddels klaar heb. Hier zitten inmiddels ook al enke muziekknapopdrachten bij.
Volgende week:  Beweegknap

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *