maandag, februari 26, 2024
Algemeen NieuwsbegripNieuwsbegripVragen stellen

Nieuwsbegrip – Meer honderdplussers in Nederland


Deze week gaat de Nieuwsbegriptekst over meer honderdplussers in Nederland. Een tekst waarbij je met de kinderen al eerst eens kunt praten over of zij iemand kennen die ouder is dan honderd jaar, hoe oud zijn jouw opa en oma. Misschien hebben de kinderen zelf wel overgrootouders die meer dan honderd jaar zijn? Wanneer ben je dan geboren als je honderd jaar of ouder bent? Hier komt vast veel gespreksstof los.

De tekst

Omdat dit één van de eerste teksten van het schooljaar ga ik de tekst eerst met de kinderen samen lezen. Ik maak dan natuurlijk wel weer gebruik van het moddelen. Dit is heel belangrijk, want dan doe jij voor hoe je de tekst leest en welke denkstappen je maakt tijdens het lezen.
Onder het eerste kopje staan de getallen tweeduizend en drieduizend geschreven. Hoeveel is dat eigenlijk? Ik zet deze getallen ook even in cijfers op het bord zodat de kinderen er ook het cijferbeeld bij krijgen.
In het tweede kopje gaat het over hoe het kan dat er steeds meer mensen ouder worden. Dit herhaal je ook even terwijl je aan het lezen bent. “Dus, je wordt ouder door goede dokters en betere medicijnen, maar ook door sporten en gezonder eten.
In het derde kopje weer een groot getal, en misschien is het leuk even de andere landen die genoemd worden op te zoeken op de kaart van Europa. Bij het laatste kopje staan wat voorbeelden van zulke oude mensen en een vraag. Zou jij zo oud willen worden. Weer een leuke vraag om even op door te borduren.
Tijdens dit moddelen laat ik ook zien hoe de kinderen met een markeerstift de belangrijkste dingen kunnen markeren.
Tot slot lezen we dan de gemarkeerde tekst nog een keer en merken op dat de tekst een stuk korter is geworden, maar toch nog goed te begrijpen.

Nieuwsbegrip - Meer honderdplussers in Nederland

Toetsvragen

Omdat dit de vijfde les alweer is (wij zitten pas in de derde week dus dit geldt niet voor iedereen) is dit een les met optionele toetsvragen. Deze laat ik de kinderen individueel maken samen met opdracht 2. Zo kan ik een beeld krijgen van hoe de kinderen meegelezen hebben en of ze de toetsvraagstelling een beetje begrijpen.

Deze les heb ik in groep 5/6 gegeven met de A-tekst. De B-tekst kun je natuurlijk op en soortgelijke manier benaderen.

Kijk ook eens bij mijn andere nieuwsbegriplessen.


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.