dinsdag, oktober 8, 2024
AlgemeenLesideeën

Bewegend leren – dictee met pionnen


Vandaag wil ik jullie uitleggen hoe wij, in het kader van bewegend leren, dictee doen met de kinderen. Deze keer dus dictee met pionnen. Bewegend leren is op dit moment in het onderwijs een hot item. Er wordt op vele manieren bewegend geleerd. Vaak zien we dan het vak rekenen voorbij komen. Bij ons op school doen we ook op verschillende manieren spelling, en dit is er één van.

Schoolbreed

Het mooie van deze manier is dat je het schoolbreed kunt aanpakken. Deze manier van een dictee doen wij met de groepen 3 t/m 8. Het voordeel is dat wij niet een heel grote school hebben, dus dan kan dat. Je kunt deze vorm echter ook heel goed alleen met je klas doen. In dit geval leg ik uit hoe we het schoolbreed aanpakken.

Dictee met pionnen

dictee met pionnenVoor het dictee heb je per groep 11 woorden nodig. We kiezen woorden uit de spellingscategorie die op dat moment wordt aangeboden. Verder heb je 11 pionnen nodig met daarop de cijfers 2 t/m 12. De woorden worden op de pionnen geplakt. Elke groep in een eigen kleur, zodat ze weten welk woord ze moeten opschrijven.
Daarnaast twee dobbelstenen waarmee de kinderen de getallen kunnen dobbelen. hoe meer kinderen, hoe meer dobbelstenen. Wij hebben een stuk of wat ringen liggen met daarin elk twee dobbelstenen.

Alle kinderen hebben een dicteeschrift en pen of potlood. Om de beurt start een groep. Ze lopen naar een ring en gooien met de dobbelstenen.  Wordt er bijvoorbeeld 8 gegooid, dan zoeken ze de pion met 8 op die ergens op het schoolplein staat en kijken welk woord zij moeten gaan schrijven. Ze lopen terug naar hun schrift en schrijven het woord op.

Dan gaan ze weer opnieuw naar een ring om te dobbelen. Is er even geen ruimte, dan wachten ze op hun beurt.
Omdat het best lang kan duren voordat iedereen alle elf woorden heeft, spreken we vaak af hoelang we dit gaan doen. (tien minuten is vaak al lang genoeg).

 

dictee met pionnen

Controle

Nu zal je denken dat de kinderen hierin veel fouten zullen maken omdat ze snel alle woorden willen zoeken. Dat klopt inderdaad, maar als leerkrachten lopen wij langs de schriften en zetten een stip voor woorden die fout zijn geschreven. Dit betekent dat de kinderen dit woord opnieuw moeten opzoeken om het alsnog goed op te schrijven. Kinderen worden hierdoor heel kritisch, want dat willen ze natuurlijk niet.


We Mogen weer 2021We Mogen weer 2021

Delen op social media of per email :

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Volg ons :

Volg ons op Facebook Volg ons op Twitter Volg ons op Pinterest