Nieuwsbegrip en thuisonderwijs week 3
We zitten weer thuis, en voorlopig blijft dat ook wel zo ben ik bang. Maar hoe doe je dat, Nieuwsbegrip en thuisonderwijs? Omdat ik de lessen altijd coöperatief geef, wordt dat wel een beetje lastig. Tijdens de vorige periode van thuisonderwijs heb ik werkbladen gemaakt voor de kinderen, zodat ze toch blijven oefenen, en dat ga ik deze keer maar weer doen op deze manier. Zo laat je de kinderen toch oefenen met de teksten. Samenvatten, en verwijswoorden wil ik zeker laten terugkomen hierin.
Een puzzel of raadsel naar aanleiding van de tekst vinden de kinderen ook altijd leuk om te doen.
Hoe pak je het aan?
Samenvatten kun je per kopje van de tekst heel goed laten doen. Laat de kinderen de tekst lezen, eventueel samen met ouders en de belangrijke woorden kleuren. Daarna kun je ze in eigen woorden laten vertellen waar het kopje over gaat.
Als je de tekst met de kinderen online behandeld, staat niets je in de weg om uitgebreid te modellen. Dit is heel belangrijk om de kinderen, zeker de zwakkere lezers de tekst te laten begrijpen. Het is ook heel belangrijk om de kinderen te laten horen/zien hoe je een tekst aanpakt als je dit doet.
De verwijswoorden kun je ook redelijk goed behandelen online. Je kunt een gedeelte van de tekst uitlichten voor de kinderen op hun scherm (scherm delen in Teams of Zoom). Je geeft daar bijvoorbeeld een verwijswoord een kleurtje en stelt de vraag waarnaar het woord verwijst. (Zie ook mijn les Nieuwsbegrip verwijswoorden weer net even anders)
Schaken
Deze week gaat de tekst over schaken. Leuk om tijdens de introductie van je les heir eens over te praten. Best veel kinderen kunnen schaken, en misschien zijn er wel ouders die het hun kinderen willen leren. Een spelletje op zijn tijd in deze periode is weer even wat anders dan achter dat schermpje zitten.
We gaan deze week op het werkblad vooral aandacht besteden aan het vragen stellen. De vijf w + h – vragen laat ik regelmatig aan de orde komen tijdens mijn Nieuwsbegriplessen.
Bij elk kopje laat ik de kinderen een vraag bedenken. Dit antwoord moet ook terug te vinden zijn in de tekst, daarom laat ik ze ook het antwoord opschrijven. Verder zijn er nog twee vragen over informatie uit de tekst en sluiten we af met een woordzoeker. In deze woordzoeker zijn woorden uit de tekst verwerkt en ook andere woorden die met schaken te maken hebben.
De bestanden:
Hier vind je de les van vorige week, als je een week achterloopt (ik merk dat dit op veel scholen zo is. Nieuwsbegrip en thuisonderwijs week 2
Delen op social media of per email :
Hallo Marjan, eerst even heel erg bedankt voor deze werkbladen. Ze zijn voor nu echt handig! Misschien een brutale vraag, ik vroeg me af of je ook antwoordbladen maakt? Dat zou nog wat meer werk schelen… Alvast bedankt!
Hallo Hanneke,
Dank je wel voor je berichtje. Ik vind het fijn dat veel mensen ook gebruik kunnen maken van mijn werkbladen. Daar doe ik het voor. Ik heb geen antwoordbladen gemaakt, omdat er toch veel vragen eigen antwoorden van de kinderen zijn, en dat zou mij ook naast de online lessen nog meer tijd kosten. Samen nakijken met de kinderen werkt het beste en leren ze het meeste van.
dank, ik was iets te snel! ik zag idd dat dit vooral bespreek-vragen zijn. ik stelde mijn vraag eigenlijk n.a.v. vorige week…
Nogmaals dank voor het delen van de werkbladen!
heel erg bedankt voor de ideeën, maak je voor elke week werkbladen?
gr Petra Verhoef
Zolang er thuisonderwijs is, probeer ik dat zeker te doen. Week 4 is in de maak.