Nieuwsbegrip: Mindmappen maken
Deze week gaan we bij Nieuwsbegrip: Mindmappen. Een mindmap lijkt op een woordweb, maar toch anders. Ik heb hier al eens eerder een blog (Zeven regels voor het maken van een goede mindmap).over geschreven en bij dit blog kunnen jullie onderaan ook het stappenplan downloaden wat ik gemaakt heb voor de kinderen voor het maken van een mindmap.
De A-tekst in groep 5/6
Voor groep 5 is het maken van een Mindmap nieuw. Ze hebben al wel regelmatig een woordweb gemaakt, maar dit gaat wel een stukje verder. Voor groep 6 is het ook nog best lastig, daarom heb ik ervoor gekozen om bij de tekst van deze week de mindmap klassikaal aan te pakken.
Ik heb de gehele tekst moddelend voorgelezen en tussendoor veel met de kinderen gepraat over het onderwerp. Daarna heb ik het stappenplan voor het maken van een mindmap erbij gepakt.
Samen hebben we stukje voor stukje de mindmap op het digibord opgebouwd. Je merkt dat de kinderen heel goed de belangrijke dingen uit de alinea’s kunnen halen. Helaas was de tijd te kort om de hele mindmap af te maken, maar de kinderen hadden het principe heel goed door.
De B-tekst in groep 7/8
Voor groep 7/8 is Nieuwsbegrip: Mindmappen al heel bekend. Ze hebben het al vaker gedaan. Ik merkte wel dat ze het stappenplannetje toch wel fijn vonden om erbij te hebben. Omdat het al een tijdje geleden was heb ik wel een groot gedeelte van de tekst samen met ze gelezen. Ook heb ik kinderen laten lezen en moddelen. Ze vinden dit leuk om te doen.
Hierna zijn de kinderen in tweetallen aan de slag gegaan met de mindmap. Ook hier was de tijd helaas te kort, maar deze groep heeft de mindmap op de weektaak gezet, en gaan er later mee verder.
We hebben we als afsluiting de sleutelvragen beantwoord.
Groep 4
Omdat we hebben besloten de CITO eindtoetsen over de zomervakantie heen te tillen heb ik niet met groep 4 Nieuwsbegrip gedaan deze week. Ik heb wel opgezocht wat het niveau van de Nieuwsbegripteksten is, en heb ontdekt dat het AVI-niveau bij de Nieuwsbegrip AA-tekst toch minstens AVI E3 moet zijn. Dit gaan wij dus eerst eens even toetsen deze week. Als er kinderen zijn die dit niveau niet hebben (en ik weet dat die er zijn)moeten we toch gaan nadenken hoe we dit gaan doen.
Heel graag zou ik willen weten of hier meer collega’s tegenaan lopen, want dan zou ik graag weten hoe jullie dat oplossen. Stuur mij gerust een mailtje op info@vanjufmarjan.nl of zet het in de reacties hieronder!
Wij starten met nieuwsbegrip, in groep 4, altijd pas na de herfstvakantie. De kinderen hebben in die tijd dan weer geoefend met lezen en dat past wat beter vinden wij dan meteen in groep 4 te starten. Methode taal en spelling is dan al nieuw en ook rekenlessen zijn dan net wat anders dan in groep 3. De kinderen die nog niet lezen op E3 leesniveau krijgen de tekst mee naar huis. Ouders lezen de tekst dan vast een keer voor zodra ze deze een keer gehoord hebben! Geeft hen wat meer zelfvertrouwen tijdens het lezen.