Zeven regels voor het maken van een goede mindmap.

Mindmappen is iets waar ik met de kinderen regelmatig mee bezig ben.Met nieuwsbegrip wordt ook regelmatig met mindmappen gewerkt. Na een vakantie of lang weekend laat ik de kinderen ook wel eens mindmappen hierover. Zo blijft het dicht bij de kinderen en kun je ze het principe van mindmappen goed uitleggen.
Maar doe ik daar wel goed aan? Voor mij een reden om eens uit te zoeken hoe je nu een goede mindmap maakt.

De bedenker van de mindmap is Tony Buzan. Hij heeft een boek geschreven hierover, “Gebruik je verstand”.  Een mindmap maak je om notities te maken, samenvattingen te maken, of om iets te onthouden. Je gaat beter nadenken over het onderwerp waarover je de mindmap maakt.
Tony Buzan heeft 7 regels voor het maken van een goede mindmap. In deze blog zal ik ze bespreken.

De 7 regels voor het maken van een goede mindmap:

Regel 1: In het midden van je papier (zonder lijntjes) schrijf of teken je het onderwerp waaronver je de mindmap gaat maken. Gebruik kleur, want dat bevordert de creativiteit.

Regel 2: Verwerk kleine tekeningetjes in de mindmap. Dit stimuleert je rechter hersenhelft.

Regel 3: Schrijf in blokletters. Dit schept overzicht. Je kunt de woorden sneller lezen. (dit was voor mij een eye-opener. Omdat wij hebben afgesproken op school dat de kinderen t/m groep 6 moeten schrijven zoals de methode dit aanleert, dus geen blokletters, is dit wel iets om eens in het team te bespreken)

Regel 4: Schrijf woorden op een lijn. Vanuit het midden begin je met dikke lijnen en verbind hier weer dunnere lijnen aan. Het onderwerp wordt dus steeds verder uitgediept als je naar buiten toe werkt.

Regel 5: Gebruik per lijn één woord of tekening. Geen hele zinnen. hierdoor geef je jezelf de vrijheid om meer takken toe te voegen.

Regel 6: Gebruik verschillende kleuren per tak. zo geef je overzicht aan je categorieën. Je kunt het dan ook beter onthouden.

Regel 7: Gebruik je fantasie. Als er iets in je opkomt tijdens het mindmappen, schrijf het dan op of teken het. Dat is ook de reden waarom je aan het mindmappen bent.

Hoe meer je het mindmappen oefent, hoe beter het gaat, en dan wordt het ook steeds leuker. Dit ervaar ik ook met de kinderen. Als we een weekend- of vakantiemindmap maken, doe ik ook altijd met ze mee. Ze kunnen dan ook zien hoe ik het doe, en vertel er dan ook bij wat ik doe als ze komen met vragen. In principe is dit een manier van modelen.

Al met al kan ik zeggen dat ik toch redelijk goed bezig ben met de kinderen, maar zijn er ook nog wel weer aandachtspunten. Ik ga proberen met deze informatie een soort stappenplan te maken voor de kinderen die ze kunnen gebruiken tijdens het mindmappen.

Eén gedachte over “Zeven regels voor het maken van een goede mindmap.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

%d bloggers liken dit: