Waarom nog voorlezen in de bovenbouw met 7 voorleestips
In de onderbouw wordt nog elke dag voorgelezen. In de middenbouw wordt het al minder, en in de bovenbouw wordt er bijna niet meer voorgelezen. Een veelgebruikt excuus hiervoor is tijdgebrek.
Toch is voorlezen in de bovenbouw wel erg belangrijk omdat:
- het het technisch lezen, begrijpend lezen en de leesbevordering ten goede komt,
- kinderen leren welke boeken en schrijvers ze het liefste lezen,
- voorlezen ontspannend werkt en goed is voor de saamhorigheid in de groep,
- kinderen verschillende schrijfstijlen en genres leren kennen,
- het van belang is voor de taalontwikkeling en de woordenschat,
- het een aanleiding kan zijn om met kinderen te praten over allerlei onderwerpen,
- het goed is voor de algemene ontwikkeling.
Dat je in de bovenbouw geen tijd zou hebben om voor te lezen kan ik me wel wat bij voorstellen. Toch deed ik het altijd wel. Al was het elke dag maar even tien minuten, bijvoorbeeld vlak voor de pauze of vlak voor het naar huis gaan. Ook snoepte ik wel eens tien minuten van de stilleestijd af. Dit is ook helemaal niet erg,
Wij lezen op school elke dag een half uur. Voor sommige kinderen is dit best een hele opgave, dus dan is voorlezen voor deze kinderen extra fijn.
Omdat deze kinderen het moeilijk vinden kun je ze wel stimuleren om te gaan lezen door met het voorlezen te laten zien en horen dat lezen wel leuk is.
Tips voor het voorlezen in de bovenbouw:
- Kies een vaste tijd om voor te lezen. Het schiet er dan minder makkelijk bij in. Kinderen weten dit ook, en zullen je er aan herinneren.
- Als je een boek voorgelezen hebt, zorg dan ook dat het boek in de klas is zodat kinderen het ook zelf kunnen gaan lezen.
- Je kunt zelf een boek uitkiezen om voor te lezen, maar ook de kinderen vragen een te kiezen. Dan worden ze meer betrokken. (Ik wissel dit graag af, omdat ik ook boeken wil introduceren die niet bekend zijn bij de kinderen)
- Soms is een heel boek voorlezen wel erg lang. Je kunt kinderen ook enthousiast maken door alleen het begin voor te lezen, of verschillende passages.
- Praat met de kinderen over het boek. Kunnen ze zich inleven in het verhaal? Zou je het zelf mee willen maken? Zou je het ook zo doen of juist heel anders? Dus niet alleen hun mening vragen.
- Lees ook eens voor uit een informatief boek.
- Kies boeken over onderwerpen die kinderen van deze leeftijd bezig houden. Ook dan zijn ze meer betrokken.
Voorlezen kun je ook door één van de kinderen laten doen. Laat ze een stukje voorbereiden uit hun favoriete boek en laat ze dit voorlezen voor de klas. Ook is het leuk om mee te doen aan de Nationale Voorleeswedstrijd. Deze wedstrijd
wordt sinds 1997 jaarlijks georganiseerd door Stichting Lezen.
Bron: JSW
Delen op social media of per email :
Heeft u misschien ook ideeen wat een fijn boek is om verhalen uit te vertellen (groep 6/7). Ik heb een voorleesboek, maar het vertellen van verhalen vind ik zo waardevol.
Hiermee bedoel ik niet sprookjes, maar echte vertelboeken, wellicht mythen en sagen van de grieken, waar ik zelf aan zat te denken.
Graag hoor ik of u hier tips voor heeft?
Hartelijk dank voor alle fijne informatie, ik kijk vaak op de website en haal er veel inspiratie, maar ook vertrouwen uit.
Hallo Stephanie,
Ik vertel zelf vaak verhalen uit de boeken van Arend van Dam http://www.arendvandam.nl/. Deze verhalen zijn erg leuk en te linken aan aardrijkskunde en geschiedenis. Met Mythen en Sagen heb ik niet zo heel veel ervaring, dus daar kan ik je niet bij helpen.
Leuk dat je mijn website regelmatig bezoekt, ik werk er met veel plezier aan.