Nieuwsbegrip: Oorzaak en gevolg

Oorzaak en gevolg. Daar gingen we deze week mee aan de slag bij Nieuwsbegrip. Vanaf deze week gaat Nieuwsbegrip meer aandacht besteden aan rijke teksten, en zullen de teksten er elke week anders uitzien. Dat was deze week gelijk al goed zichtbaar, en ik vond de tekst van deze week fijn om mee te werken met de kinderen al was het best pittig.

Oorzaak en gevolg.

Deze week stuurde Nieuwsbegrip aan op het werken met oorzaak en gevolg. Omdat ik met de kinderen de tekst altijd goed probeer uit te diepen werken we vaak met kleuren in de tekst. Met groep 5/6 (de A-tekst)  Als eerst hebben we het probleem vastgesteld. Dit was deze week de rivierkreeftenplaag in Nederland. Deze hebben we groen gekleurd in de tekst.
Vervolgens heb ik eerst met de kinderen besproken wat oorzaak en gevolg is aan de hand van duidelijke voorbeelden (toevallig regende het buiten tijdens de les, dus: oorzaak–> het regent. Gevolg –> je wordt nat als je naar buiten gaat).
Daarna de kinderen zelf op zoek laten gaan naar de oorzaken en gevolgen in de tekst (oorzaak 0ranje en gevolgen rood laten kleuren). Tot slot werd er ook nog gezocht naar de oplossing in de tekst (blauw).
Omdat dit best lastig was en ik zag dat de kinderen het erg lastig vond heb ik de kinderen hiermee klassikaal toch wel even op weg geholpen.  Voor groep 5 is het sowieso erg lastig omdat ze deze manier van werken nog niet gewend zijn.

Hoe ging het in groep 7/8?

Deze groep is al twee jaar lang gewend om op deze manier te werken en dan zie je dat deze kinderen het ook snel oppikken. Deze kinderen heb ik na het lezen van de tekst in tweetallen aan de slag laten gaan en ze een schema in dezelfde kleuren laten invullen. (zie foto). Mooi om te zien was dat de meeste kinderen het probleem, oorzaken en gevolg gingen zoeken in de tekst, het de goede kleur gaven en daarna in het schema schreven.

 

oorzaak en gevolg

En toen met groep 4 de AA-tekst

oorzaak en gevolgMet groep 4 heb ik niet gewerkt met oorzaak en gevolg. Bij deze groep is het eerst nog belangrijk dat ze weten hoe een tekst nu precies in elkaar zit. Dus hebben we het weer gehad over het plaatje, de titel en de kopjes. Ook het begrip inleiding weer herhaald.
Daarna hebben we de tekst samen gelezen. Hier merk je dat er grote verschillen zijn. Het technisch lezen is voor sommige kinderen nog best lastig, laat staan om tot begrijpend lezen te komen.
Na het lezen van elk stukje liet ik de kinderen de antwoorden van de sleutelvragen opzoeken in de tekst en deze een kleurtje geven (tip van een volger van mijn facebookpagina. Hier kwam al heel mooi het samenwerken tot stand wat ik heel waardevol vind bij het geven van de Nieuwsbegriplessen.

Het bestand:

Ik heb het werkblad dat ik gebruikt heb voor deze les als pdf-download gemaakt zodat een ieder er ook gebruik van kan maken.

01 – Nieuwsbegrip – Oorzaak en gevolg – Werkblad.


 

6 gedachten over “Nieuwsbegrip: Oorzaak en gevolg

  • 26 augustus 2020 om 17:50
    Permalink

    Wat doe je in groep 7 met de sleutelvragen? Daar lees ik bij deze les niets over

    Beantwoorden
    • 26 augustus 2020 om 19:29
      Permalink

      Hallo Mieke,

      Ik bespreek altijd aan het einde van de les de sleutelvragen, maar dat heb ik er deze keer niet bijgeschreven.

      Beantwoorden
  • 21 september 2020 om 14:04
    Permalink

    Hoi Marjan,

    Als jij de sleutelvragen bespreekt met groep 4, lees je die dan voor, laat je ze op het bord zien, of geef je de lln. ook een vragenblad?
    Ik geef dit jaar voor het eerst NB in groep 4, en vind het echt nog een zoektocht.
    Groeten, Corine

    Beantwoorden
    • 21 september 2020 om 17:28
      Permalink

      Hoi Corine,

      Voor mij ook de eerste keer in groep 4 hoor, en inderdaad een zoektocht. Ik merk dat het niveau van technisch lezen nog niet het niveau heeft van de NB-teksten, dus ben daar heel erg mee bezig. Aan het einde doe ik dan de vragen mondeling met ze.

      Beantwoorden
  • 22 september 2020 om 09:44
    Permalink

    Hoi Marjan,

    Ik zie zo’n mooi schema waarin de kinderen in een kleurenvak kunnen aangeven wat het probleem is, de oorzaak, het gevolg, enz. Kan ik dit schema op jouw pagina downloadden? Ik zou m graag gebruiken in mijn groep.
    Met vriendelijke groet,

    Wilma Brons

    Beantwoorden
    • 22 september 2020 om 17:24
      Permalink

      Hallo Wilma Brons.

      Ik heb een pdf op de pagina als download toegevoegd. Deze kun je in A3 of A4 formaat afdrukken voor gebruik bij deze les.

      Beantwoorden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

%d bloggers liken dit: