Van stip tot stip

van stip tot stipLaatst kwam één van de kinderen die in mijn groep werkt in het plusboek van rekenen een opdracht tegen waarbij er een tekening nagetekend moest worden aan de hand van stippen, van stip tot stip. Hij vond dit erg leuk om te doen. Ik merkte dat er ook andere kinderen waren die deze opdracht graag wilden doen. Ik heb deze toen gekopieerd voor in de keuzekast, en het werd een groot succes. Zo kwamen we op het idee om zelf meerdere van dit soort opgaven te maken.

De opdrachten:

De opdrachten die onderaan dit artikel zijn bijgevoegd in een PDF-bestand, verschillen in moeilijkheidsgraad. Van natekenen van een figuur tot spiegelen en het kopiëren van een hele tekening. Als je ze allemaal in de keuzekast legt, of aanbiedt aan de kinderen, kiezen ze zelf vaak wel een opdracht die bij ze past.

Deze opdrachten zijn heel goed voor de oog-handcoördinatie, je moet goed kijken naar het voorbeeld, terwijl je dit voorbeeld natekent op het lege veld met stippen. Met deze opdracht doen we ook een beroep op het ruimtelijk inzicht. Zeker bij de opdrachten waarbij er gespiegeld moet worden. Ruimtelijk inzicht is in principe bij iedereen aanwezig, alleen is het bij de één meer ontwikkeld dan bij de ander. Met een goed ruimtelijk inzicht kun je je goed oriënteren en bepalen waar je bent. Met deze opdrachten kun je dit dus op kleine schaal oefenen.

Verder zijn het ook heel rustgevende oefeningen. Kinderen kunnen even heerlijk tekenen zoals ze het zelf vaak noemen. Als ze klaar zijn wordt er vaak nog van alles omheen getekend of worden de vakjes ingekleurd alsof het een soort mozaïek is.

Het bestand:

01 – Van stip tot stip.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

%d bloggers liken dit: