Nieuwsbegrip: de relatiecirkel

Afgelopen week hebben we de tekst van nieuwsbegrip behandeld met behulp van de relatiecirkel. Ondanks dat ik mijn lessen anders geef, kijk ik toch vaak wat de handleiding biedt en wat de opdrachten voor de kinderen zijn.  Nu zag ik in de handleiding van Nieuwsbegrip: de relatiecirkel, maar ik zag ook enkele opdrachten met meerkeuzevragen in de stijl van de CITO-vraagstelling. Daarom besloot ik in deze les deze onderdelen te verwerken.

De relatiecirkel

Nieuwsbegrip: de relatiecirkelDe relatiecirkel was voor mij eerlijk gezegd onbekend, maar ik probeer graag nieuwe dingen uit, vandaar dat ik de uitdaging ben aangegaan. Ik dacht eerst dat mijn leerlingen in groep 5/6 het best lastig zouden vinden, maar dat viel achteraf reuze mee. De kinderen konden met behulp van deze cirkel heel goed verbanden leggen tussen de verschillende variabelen uit de tekst.

Bij de tekst die we behandelden ging het over de storm die veel schade had toegebracht. Met de relatiecirkel konden kinderen heel goed met elkaar in gesprek wat oorzaak en gevolg was. Door deze gesprekken kregen de kinderen beter inzicht in de tekst.

In de algemene handleiding van Nieuwsbegrip kun je in bijlage 6 op pagina 73 verdere uitgebreide uitleg vinden over de relatiecirkel.

De les

Natuurlijk liep mijn les wel anders. Ik begin met het modellen van het eerste stukje van de tekst. Daarna heb ik voor het eerst in deze groep de kinderen stukjes laten modellen. Voor sommige kinderen was dit nog best lastig. Tijdens het lezen jezelf dingen afvragen. Bepaalde woorden of gedeeltes hardop uitleggen en vertellen wat je al weet. Als het een leerling niet zo goed afging dan hielpen andere leerlingen erbij door hem of haar vragen te gaan stellen. Dat was weer een heel mooi moment om te zien. Kinderen zijn betrokken bij de tekst, maar willen elkaar ook heel graag helpen.

Vervolgens in tweetallen met de relatiecirkels en de vragen over de tekst aan de gang.

Nieuwsbegrip: de relatiecirkelNabespreken

Erg belangrijk vind ik dat je aan het einde van de les tijd vind om de les te bespreken. Zeker vandaag omdat de relatiecirkel nieuw was. Tijdens het bespreken kom je er dan ook achter dat wat op het antwoordblad goed is, maar dat de kinderen zelf ook relaties legden die ze goed konden onderbouwen. Natuurlijk reken ik zoiets dan niet fout!!

 

Kijk ook eens op de pagina: Nieuwsbegrip: hoe ik mijn lessen anders geef.

Gaming DealsGaming Deals

 

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

%d bloggers liken dit: