Sociaal-emotioneel functioneren van kinderen op de basisschool.

Sociaal-emotioneel functioneren van kinderen op de basisschool. Kinderen in Nederland zitten van hun vierde tot en met hun twaalfde jaar op de basisschool. Ze brengen hier een groot deel van de dag door. Hier vindt dus ook een belangrijk deel van hun sociaal emotionele ontwikkeling plaats. Het is best belangrijk dat je als leerkracht hier kennis van hebt.

Het boek Sociaal-emotioneel functioneren van kinderen op de basisschool is een heel mooi instrument om je te verdiepen in de sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen.

Sociaal-emotioneel functioneren van kinderen in de basisschool.

Het boek begint na de inleiding in het tweede hoofdstuk met een stukje theorie. Zo komen de psychodamische theorieën aan bod, maar ook gedrags- en leertheorieën. Je kent hiermee in grote lijnen de belangrijke principes en veronderstellingen die van invloed zijn op ons hedendaags denken over kinderen en hun sociaal-emotionele ontwikkeling.

Het derde hoofdstuk bespreekt de pedagogische theorieën. Dit beantwoordt de vraag waartoe onderwijs dient en hoe we dit kunnen bereiken. Het doel van dit hoofdstuk is de hedendaagse schoolvisies beter te kunnen begrijpen.

Weke doelen op sociaal-emotioneel gebied in het onderwijs moeten worden bereikt is het onderwerp wat in het vierde hoofdstuk aan de orde komt.

In hoofdstuk 5 legt de schrijfster uit wat zij ziet als een wenselijke sociale ontwikkeling, welke verwachtingen je kunt hebben over hoe de ontwikkeling verloopt en welke factoren hierop van invloed zijn.

In het hierop volgende hoofdstuk staat de relatie en interactie met de leerkracht centraal.

Hoofdstuk 7 gaat over emoties en stemmingen die kinderen ervaren. Hoe ontwikkelen zich de gevoelens en emotieregulatie van kinderen

Hoofdstuk 8 gaat in op sociaal-emotionele problemen in de klas in de algemene zin. Het gaat specifieker in op faalangst, schoolweigering en pesten.

Hoofdstuk 9 gaat daarentegen over schoolpezier. Motivatie, betrokkenheid en schoolplezier zijn sociaal-emotionele factoren die worden gezien als belangrijk voor de leerprestaties.

Het laatste hoofdstuk handelt over culturele en maatschappelijke factoren die van invloed zijn op de sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen.

Francine Jellesma

Francine Jellesma doceerde de thema’s uit het boek aan de Universiteit van Amsterdam. Ze werkte veel samen met bassischolen, deed onderzoek naar sociaal-emotionele thema’s en werkte met kinderen in de schoolsetting.

Wat vond ik ervan?

Het boek is een vrij theoretisch boek. Door de praktijkvoorbeelden is het echter wel een boek dat redelijk te lezen is. Het is zeker een boek dat geschikt is voor iedereen die met kinderen in de basisschoolleeftijd te maken heeft (leerkrachten, intern begeleiders, maar ook kindercoaches en logopedisten bijvoorbeeld).

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

%d bloggers liken dit: