Buurgetallen en meer
Buurgetallen. Het tellen is de basis voor het verdere rekenen.
Vooruit tellen en terug tellen zijn hierbij belangrijke onderdelen. Kennis van de getallenrij is hierbij erg belangrijk.
Als je de getallenrij niet kent, kun je de buurgetallen van een bepaald getal ook niet vinden.
Daarom is het goed om hier veel mee te oefenen.
Dit begint al bij de kleuters en gaat zeker nog door tot groep 5 waar we ook al snel met stappen van 10 en later met stappen van honderd vooruit en terug gaan tellen.
Buurgetal bloemen
De werkbladen bij Buurgetal bloemen zijn mooie oefeningen om met het tellen te oefenen.
We hebben twee verschillende versies gemaakt. De eerste versie is een met bloemen met 4 blaadjes. In het hart van de bloem komt een getal.
Dit getal is het uitgangspunt. Met dit getal moet namelijk 1 verder, 1 terug, 10 verder en 10 terug geteld worden.
De tweede versie is een bloem met 6 blaadjes.
Vanuit hetzelfde getal moet nu ook nog met 100 verder en 100 terug geteld worden.
Er is een kant en klaar werkblad waarmee de kinderen gelijk aan de slag kunnen, en er is een werkblad met lege bloemen waar jij als leerkracht de getallen in het midden kunt invullen.
Maar er zijn ook kaartjes waarmee de kinderen kunnen werken en zelf de getallen in de bloemen kunnen invullen.
Ook hiervan is een versie met lege bloemen zodat je nog meer kaartjes kunt maken.
Je zou hiervoor een leuke spelvorm kunnen bedenken.
Bijvoorbeeld samenwerken met je maatje.
De één pakt een kaartje en leest het getal voor aan de ander.
Deze schrijft het in het hart van een bloem en noemt en schrijft de buurgetallen.
Daarna worden de rollen omgedraaid.
Natuurlijk kan dit ook weer heel goed een plekje krijgen in de keuzekast bij getalknap.
Variatie
Om te variëren en te differentiëren kun je natuurlijk ook een getal in één van de bloemblaadjes zetten. De kinderen moeten dan eerst uitzoeken wel getal in het hart van de bloem komt en van daaruit weer verder rekenen.
De verschillende bestanden:
Hieronder volgen nog meer downloads.
Delen op social media of per email :