vrijdag, oktober 4, 2024
Algemeen

Coöperatieve werkvorm 14: Rotonde


Nummer 14 in de rij van Coöperatieve werkvormen, welke zijn er allemaal en hoe pas je ze toe? is de Rotonde. Een leuke vorm om te controleren of kinderen bepaalde stof beheersen of het activeren van voorkennis.

Werkwijze:

De kinderen worden verdeeld in groepjes van 3 of 4. Meer kan wel, maar dan krijgen de kinderen minder vaak de kans om antwoord te geven.
Er wordt een vraag gesteld door de leerkracht en de kinderen geven om de beurt antwoord, de rotonde. Dit kan mondeling in het groepje of ze schrijven hun antwoord op op één blad. Dit blad geven ze door zodra ze een antwoord hebben opgeschreven.
Als je de kinderen in het groepje met een eigen kleur laat schrijven kun je later goed terugzien welke antwoorden door wie zijn gegeven. (Laat de kinderen hun naam met die kleur op het blad schrijven) Als een kind geen antwoord meer weet, kan het passen en geeft het het blad weer verder door. Als hij of zij bij de volgende beurt wel weer een antwoord weet, mag het dit natuurlijk gewoon weer opschrijven.
Antwoorden die al op het blad staan mogen natuurlijk niet nogmaals opgeschreven worden.
Ten slotte volgt er een klassikale nabespreking waarbij het proces natuurlijk ook weer besproken wordt. In deze nabespreking vertellen enkele kinderen het resultaat van hun groep aan de rest van de klas.

Hoe de rotonde toe te passen bij de verschillende vakgebieden:

Taal:
De kinderen verzinnen zo veel mogelijk woorden die beginnen meteen bepaalde letter.
De kinderen schrijven een verhaal door om de beurt een zin erbij te bedenken.
Maak een zo lang mogelijke zin. Om de beurt verzinnen de kinderen er een stukje bij.

Rekenen:
Noem zoveel mogelijk veelvouden van…..
Noem zoveel mogelijk getallen die je kunt delen door……
Welke breuken zijn er allemaal kleiner dan een half

Zaakvakken:
Welke verkeersborden kennen jullie allemaal?
Welke dieren leven er in Nederland?
Bedenk oplossingen voor…….
Noem zoveel mogelijk plaatsen in Nederland.

Delen op social media of per email :

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Volg ons :

Volg ons op Facebook Volg ons op Twitter Volg ons op Pinterest