Algemeen

Coöperatieve werkvormen 9: Brainstormen


Brainstormen is de achtste coöperatieve werkvorm die ik beschrijf in mijn artikel Coöperatieve werkvormen, welke zijn er allemaal, en hoe pas je ze toe?  In deze serie waarin ik de vormen verder uitdiep ga ik dus dieper in op de coöperatieve werkvorm Brainstormen.
Zoals ik in het artikel omschreef geeft de leerkracht een opdracht aan groepjes. Bijvoorbeeld: Bedenk op welke manieren je energie kunt besparen. De kinderen moeten proberen om zo snel mogelijk ideeën in te brengen. De inbreng van ieder kind is belangrijk, er is geen goed of slecht idee. Ze krijgen hiervoor een aantal minuten, en één kind schrijft. Daarna wordt de brainstorm klassikaal besproken.

Brianstormen

De leerlingen worden in groepjes van 4 verdeeld. Elk groepje heeft een vel papier. In elk groepje wordt een schrijver gekozen. De leerlingen moeten zo snel mogelijk ideeën inbrengen. Dit moet in een snel tempo, zeg wat in je opkomt! Elk idee is waardevol, ook gekke ideeën zijn welkom. Je moet proberen in te haken op elkaars ideeën.  Dit kun je ongeveer 5 minuten doen. Je merkt snel genoeg wanneer groepjes vastlopen en er geen ideeën meer komen.
Dan is het tijd om klassikaal na te bespreken. Je vraagt elke groep enkele ideeën met de klas te delen. Heel belangrijk is hierbij dat je ook doorvraagt. Hoe komen jullie op dit idee, leg uit waarom jullie dit idee hadden.

Ook deze werkvorm kun je weer voor heel veel dingen gebruiken.

Taal

Brainstormen ter voorbereiding op het lezen of schrijven van een tekst. Dit is dan weer eens een andere manier dan het maken van een woordweb voordat je een tekst gaat schrijven.

Rekenen

Op welke manieren kun je dit probleem/ deze som aanpakken?
Wanneer is het handig om te schatten?
Wat zijn redenen om oppervlakte of inhoud te bepalen?
Waarom is het leren van de tafelsommen zo belangrijk?
In welke situaties is het handig dat je digitaal kunt klokkijken?

Zaakvakken

Op welke manieren kun je energie besparen?
Hoe kun je de top van een berg bereiken?
Hoe kan het fileprobleem opgelost worden?
Wat kun je doen als je de huissleutel vergeten bent en naar binnen wilt?

Algemeen

Wat doe je allemaal voordat je naar school komt.
Wat kun je allemaal maken van klei.

En ga zo maar door. De samenwerkvaardigheden zijn luisteren naar elkaar en elkaar uit laten praten. Elkaar de gelegenheid geven een inbreng te hebben in de ideeën/antwoorden.


[bol-banner-3]

Delen op social media of per email :

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.