dinsdag, maart 19, 2024
Algemeen

Normaal rooster, continurooster of 5 gelijke dagen? De voor- en nadelen.



Continurooster of 5 gelijke dagen?

Steeds meer basisscholen stappen over van de traditionele schooltijden naar een continurooster of naar 5 gelijke dagen.  De belangrijkste reden hiervoor is dat kinderen tussen de middag niet naar huis hoeven, en dat het meer structuur biedt aan de kinderen.

Ouders en leerlingen zijn hierover meestal erg positief, maar voor leerkrachten geldt dit niet altijd. Hieronder wil ik graag de voor- en nadelen van de verschillende modellen op een rij zetten, te beginnen met het traditionele model.

Traditioneel model

Voordelen van het traditionele rooster zijn dat er een onderbreking van de week is op woensdagmiddag en leerlingen kunnen tussen de middag even bijtanken.
De BSO na schooltijd is kort, en daardoor zijn er ook voor ouder de ouders geen extra kosten.
De leerkrachten hebben een lange middagpauze, om tot rust te komen en materialen klaar te leggen. Er moet echter wel voor tussenschoolse opvang worden gezorgd.

Continurooster

Het continurooster, is een rooster waarbij de woensdagmiddag blijft als onderbreking van de week. De middagpauze duurt echter maar een half uur, zodat de kinderen een half uur eerder vrij zijn.
Voordeel van de korte middagpauze is dat de kinderen zich minder snel gaan vervelen, en daardoor minder ongewenst gedrag gaan vertonen. Alle kinderen blijven over, de leerkracht eet met de kinderen, zodat er geen TSO (tussenschoolse opvang) geregeld moeten worden en de pedagogische aanpak het zelfde blijft. Vaak wordt er 15 minuten met de kinderen gegeten en gaat de leerkracht nog 15 minuten met de kinderen naar buiten.

Omdat de kinderen na de middagpauze rustiger zijn, zijn ze weer sneller geconcentreerd, wat dus meer effectieve lestijd oplevert.
Na schooltijd is er voor de kinderen meer tijd om te spelen.
Voor de leerkracht is er na schooltijd meer tijd voor overleg en scholing. Het rustpunt tussen de middag is echter weg, en ook de tijd om nog wat klaar te leggen.

5 Gelijke-dagen-model

Dan is er nog het 5 gelijke-dagen-model. In dit model vervalt de woensdagmiddag en gaan de kinderen elke dag tot 14.00 uur naar school. Veel voor- en nadelen van het continurooster komen hier terug, alleen de onderbreking in de week op woensdagmiddag valt weg. Hierdoor ontstaat structuur voor de kinderen omdat alle schooldagen hetzelfde zijn.
Na schooltijd is er voor de leerkracht nog meer tijd voor overleg of scholing.

 

Bij ons op school hanteren we nog het traditionele model, en ik hoop dat we dat ook blijven doen. Ik vind het heerlijk om met de kinderen te werken, maar ik kijk ook uit naar het moment van de middagpauze, zodat je inderdaad even dat rustmoment hebt, en ze ’s middags weer vrolijk kunt begroeten als ze binnenkomen.

Er zijn natuurlijk nog veel meer voor- en nadelen te benoemen, maar ik denk dat ik hier de belangrijkste wel heb genoemd. Als dit niet zo is, dan hoor ik dit graag in een reactie onder dit artikel. Ook ben ik wel benieuwd naar de mening van leerkrachten die al met een continurooster of 5 gelijke-dagen-model werken.

 

Kantoor en schoolKantoor en school

 

 

 

 

 


16 thoughts on “Normaal rooster, continurooster of 5 gelijke dagen? De voor- en nadelen.

  • Wij starten nu een onderzoek naar een 5 geijke dagen model (SBO). Lees graag ervaringen van leerkrachten en ouders.

    Beantwoorden
  • Wij hebben nu een aantal jaren het continu rooster met de woensdagmiddag vrij. Nadeel ik spreek mijn collega’s bijna niet je moet er echt na schooltijd tijd voor vrij maken. Ik mis ook het rust moment om op te laden en even t werk nakijken, zodat je er ’s middags nog even op terug kunt komen.
    Voordeel rust voor de kids.

    Beantwoorden
  • Ik heb op twee scholen gewerkt met het continuerooster van 8.30 tot 14.00. Bij de eerste kwam de realisatie vanuit de directie snel dat leerkrachten een rust moment nodig hebben. De ambulante mensen namen het eten/buitenspelen over zodat dit rust moment mogelijk werd. Echter gebeurde dit slechts twee keer per week, de andere dagen werd het gymmoment als pauze gezien (ongeacht het tijdstip hiervan) of was er onvoldoende ambulant personeel aanwezig.

    Op mijn huidige werkplek is er geen pauze. Geen rustmoment. Ook na schooltijd gaan collega’s niet samen zitten. We gaan door van 8 tot 16.30 of later.

    Daarnaast is het teamgevoel lastig op te bouwen en te onderhouden omdat er weinig momenten samen zijn.

    Ik mis mijn rustmoment op de dag, het contact met collega’s en inderdaad de tijd om een volgende les klaar te zetten. Daarnaast merk ik bij de kleuters dat de effectieve speel-, werk- en buitenspeel tijd veel minder is.

    Beantwoorden
  • Ik sluit mij aan bij de argumenten van Samantha en Esther, maar de parttime leerkrachten moeten ook goed vragen wat de consequenties en veranderingen gaan worden op hun eigen werktijdfactor. Bij ons zijn redelijk veel parttimers die in het nieuwe rooster extra dagen of meer dagen dan voorheen moeten terugkomen. Die terugkomdagen kunnen behoorlijk oplopen. Bij mijn werktijdfactor betekende het 15 dagen per jaar extra terugkomen op een doordeweekse dag (in het 5-gelijke-dagen-rooster draaien we een half lesuur minder op een dag). Deze halve uren worden geclusterd en moeten ook als lesuren weer ingehaald worden. Onze vraag of wij extra taakuren mochten invullen werd afgekeurd. De studiedagen, het kerstfeest en een juffenverjaardag komen daar nog bij. Parttimers gaan dus meer dagen werken en moeten vaak in een andere groep terugkomen. In plaats van de werkdruk spreiden door in de vakanties terug te komen, zoals bij fulltimers, worden bij ons de parttimers verplicht om in de normale werkweken terug te komen. Dat is werkdrukverhogend: ik heb gekozen voor 3 dagen werken p/wk en nu moet ik om de week een vierde dag op school komen. Vooral als je nog kinderen op de opvang heb is dit een probleem en kost het je extra geld aan kinderopvang en reiskosten. Daarnaast betekent dat halve uurtje minder les op een dag niet dat jouw dag minder vol is. Je heb net zo goed na schooltijd de oudergesprekken, de vergaderingen, de cursussen, het nakijkwerk, de overdracht, de administratie, de rapporten en de rapportgesprekken. Het wordt een rekensom die alleen op papier klopt, maar in de praktijk helemaal niet. Sterker nog: er is de laatste jaren alleen maar werk bij gekomen en de groepen zijn veel groter (bij ons >30). Er zijn ook mensen die met hun werktijdfactor wat extra vrije dagen krijgen. Bij ons op school moeten degenen die terug moeten komen deze dagen invullen. Er zijn dus ook weken waarin ik nu fulltime werk. Het verschil tussen collega’s in werkdruk wordt nu steeds groter. De mensen met extra vrije dagen werken teveel uren, maar werken teveel in hun eigen groep. Deze ‘overuren’ komen dus ook ten gunste van hun eigen groep en daarna nemen ze hun ‘overuren’ op in vrije tijd. De mensen die terug moeten komen draaien vaak ook meer uren in hun eigen groep om alles in orde te krijgen. Zij kunnen hun ‘overuren’ nergens wegstrepen en ook niet met hun terugkomdagen compenseren . Op papier wordt de rekensom gemaakt dat je te weinig lesuren maakt en jouw ’tekorturen’ moet je dan ook nog in een andere groep invullen. Dat betekent eerst voorbespreken met je collega, daarna alle nakijkwerk doen, de klas netjes achterlaten en een overdracht doen en dat voor iedere terugkomdag weer. Als er die dag nog een vergadering staat, mag je ook lekker meedoen.
    NB Let vooral ook op het totaal aantal lesuren dat er per jaar op jullie school gemaakt gaat worden. Dit heeft ook consequenties: 940 uur kan betekenen dat je nog meer dagen moet terugkomen (je maakt zelf minder lesuren) dan als de kinderen bijvoorbeeld 960 uur per jaar maken ( jij maakt dan ook meer lesuren en houdt minder terugkomuren over).
    Een heel verhaal, ik hoop dat ik het zo een beetje duidelijk heb uitgelegd en dat jullie het snappen. Toen wij de keuze maakten voor het nieuwe rooster zijn dit soort rekenvoorbeelden niet of nauwelijks ter sprake gekomen en de consequenties van onze keuze voor onze werktijden bleken dus pas het jaar daarna bij het bespreken van de invulling van je jaarrooster! De collega’s die terugkomdagen hebben ervaren een enorme werkdrukverhoging en veel frustratie. Sommigen hebben hun wtf aangepast aan het nieuwe rooster, maar dit scheelt hun honderden tot duizenden euro’s per jaar salaris. Omdat er aan de hoeveelheid werk niets veranderd is, vind ik dat je dan een dief van je eigen portemonnee bent. Zelf kan ik mij de achteruitgang in salaris ook niet veroorloven. Aan de andere kant voelen de terugkomdagen als ‘verplicht vrijwilligerswerk’. (Je hebt je uren in de praktijk vaak al lang gemaakt.)

    Beantwoorden
    • Dank je wel Karin. Dit is inderdaad iets wat ik niet wist. Ik hoop dat velen je bijdrage lezen, want dit is wel van belang als je voor de keuze staat welk rooster er gedraaid gaat worden.

      Beantwoorden
    • Hoi Karin,
      Ik ben erg benieuwd met welke getallen er bij jullie gerekend wordt. Is dit goedgekeurd door de MR? Dan hebben ze echt zitten slapen. Al bij de bond geweest? Volgens mij kan en mag dit niet. En inderdaad. Je werktijdfactor aanpassen, dan ben je een dief van je portemonnee. Zijn er mensen die met jullie mee kunnen denken? Groet Ingrid

      Beantwoorden
    • Fijne uitleg, dankjewel.
      Weet jij, of iemand anders, hoe je de terugkomtijd kunt berekenen?

      Beantwoorden
      • Niet precies Kees, maar de maximale lessentaak is 930 uur bij fte 1,0. Ik werk O,855. Ik moet dus 795 uur aan lessen draaien. Als je 39 maandagen werkt en 38 dinsdagen 40 woensdagen, 39 donderdagen ( even een rekenvoorbeeld ) is dat 39 x 5,5 = 214,5 + 38 x 5,5 = 209 + 40 x 3,75 = 150 en 39 x 5,5 = 209 = totaal 788 uur. Officieel maak ik dus 7 lesuren tekort. Ik ga mee als kampstaf en compenseer daarmee die uren ruimschoots. Maar als je nu eens van al die uren een half uur per dag afpakt is dat 154 uur. Als je dat deelt door 5,5 omdat jouw leidinggevende wil dat het in lesuren terug komt, dan is dat schrikbarend veel. Of reken ik nu heel verkeerd????

        Beantwoorden
    • Wij staan nu op het punt of we gaan overstappen naar 5 gelijke dagen rooster. Ik sta er precies zo in als jij! Voorzie grotere werkdruk door oa de terugkomdagen, minder gevoel van pauze tussen de middag. Eerder naar huis? Gaat een parttimer zoals ik (2 dagen) echt niet lukken!
      Ook ik zit in een situatie dat ik geen wtf aan kan passen.
      Ik ben benieuwd waar jij hebt kunnen vinden of je verplicht kunt worden op nietwerkdagen terug te komen en je uren niet op je werkdag mak maken. Ik kan daar weinig over vinden. Heb je de vakbond ook benaderd?

      Beantwoorden
  • Top uitleg Karin !! Het is toch te gek voor woorden dat dat de consequenties zijn!! We hebben op school nog het traditionele rooster, maar sinds een jaar zijn alle leerlingen ook op vrijdagmiddag vrij. Leerkrachten werken die vrijdagmiddag wel. In eerste instantie was dat fijn, er valt lekker wat administratief werk te verzetten op zo’n middag. Maar daar kwam de nieuwe cao, met inderdaad de lesgevende uren. En toen bleek opeens dat de collega’s die aan het eind van de week werken zwaar de sjaak waren. Niet alleen met extra taakuren, maar ook met dagen terug komen om aan je lesgevende uren te komen. Veel collega’s die al dik in hun overuren zaten, moesten toch ca 10 dagen terugkomen… gratis en voor niks. Lang leve de nieuwe cao. Bij ons in nu besloten om de lesgevende uren los te laten. Duo collega’s moeten het onderling regelen. En als ze het beide prima vinden dat de een wat meer voor de klas staat en de ander wat meer administratie tijd heeft, prima. Lijkt me een eerlijke oplossing.

    Beantwoorden
  • Vandaag te horen gekregen dat de basisschool waar mijn dochtertje naar school gaat graag een 5 gelijke dagen wil invoeren. Dit word heel erg vanuit de docenten ingebracht en gemotiveerd maar vind het breekmoment op de woensdag vooral voor kinderen heel belangrijk, hoe ervaren jullie dat? Ook niet geheel onbelangrijk ik moet mijn werk erop aanpassen dat ik nu al om 14uur ipv 15uur mijn kind moet ophalen. Dit brengt voor een hoop ouders nogal wat problemen te weeg. De sportclubjes op woensdag middag en vrijdagmiddag is ook lastig te organiseren. Waarom veranderen? De woensdagmiddag met je kind doorbrengen vind ik erg belangrijk. Ben geen voorstander van het 5 dagen rooster omdat hetzelfde lesmateriaal vooral voor de bovenbouw in minder uren gegeven worden… waar is er nog ruimte om de tijd te nemen. Onze maatschappij is al zo gehaast.

    Beantwoorden
  • Wat bij veel scholen die over willen gaan op continue rooster lastig is, is de Cao. Het is verplicht om tussen 10 en 14 minimaal een half uur pauze te hebben. Kan dus ook 2x een kwartier zijn. Dus het rust moment is niet alleen nodig, maar ook verplicht. Dan moeten de kinderen opgevangen worden en dat is vaak een probleem.

    Beantwoorden
  • Karin, terugkomen voor lesuren is niet automatisch nog een vergadering meepakken, hoor. De situatie met inhaaluren is al onmenselijk genoeg!
    Marieke, de PMR moet instemmen met 2x een kwartier pauze. In fe praktijk blijft er nooit veel over van zo’n verdeelde pauze.

    Beantwoorden
  • Hoi juf Marjan, ik heb je verhaal met interesse gelezen. Ik heb als ouder zowel met een gelijkedagen- als een traditioneel rooster te maken gehad. Ik voel de voors en tegens van beide mogelijkheden.

    Ik ben MR lid op een basisschool die een paar jaar terug de mogelijkheid om over te stappen heeft onderzocht en daarna besloten heeft vast te houden aan het traditionele model. Dat is prima, maar ik twijfel of de redenen die daarvoor werden opgevoerd door de ouders wel de juiste zijn. Ik lees die namelijk niet terug in jouw artikel. Omdat de tijden veranderen wil ik de discussie blijven voeren en daarom probeer ik zoveel mogelijk visies te verzamelen. Jouw artikel viel me in positieve zin op. Het is inmiddels 2021 en ik vroeg mij af hoe de situatie nu is en hoe je er nu naar kijkt. Is het rooster op jouw school aangepast? Of niet? En ben je daar blij mee of juist niet? Ik lees graag je reactie.

    Beantwoorden
    • Hallo Sander,

      Het is al een poosje geleden dat ik dit artikel geschreven heb. Bij ons werd toendertijd ook geopperd om naar een continuerooster over te stappen. Ook vorig jaar is het weer ter sprake geweest (ook ivm Corona) maar we hebben toch besloten om te blijven bij het traditionele model. Ikzelf ben daar wel blij mee. Ik werk fulltime en de redenen die ik geef in mijn artikel, daar sta ik nog steeds achter.

      Beantwoorden
  • Ik ben al 5 jaar overblijfoma en vindt het erg leuk om te doen zijn in de klas tijdens het eten en gaan om half 1 tot 10 over1 met de kinderen naar buiten zodat de leerkrachten hun rustmoment hebben. Nu hebben we te horen gekregen dat we niet meer nodig zijn omdat ze overgaan naar continu we kregen idd een kleine vergoeding nu vragen ze vrijwilligers dus het geld is belangrijker.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.