Nieuwsbegrip – Hoog water in Nederland
Deze week gaat de tekst bij Nieuwsbegrip over hoog water in Nederland. Een tekst die de kinderen zeker zal aanspreken, omdat ze er allemaal wel wat over gehoord of gezien hebben waarschijnlijk. Deze week is een blokles, dus hoe gaan we de les aanpakken?
Actief lezen
Allereerst gaan we de tekst weer actief lezen. Dat betekent dat ik eerst weer het eerste gedeelte van de tekst moddelend ga voorlezen. Ik betrek de kinderen hier ook bij door tussendoor ook vragen, bijvoorbeeld of de kinderen zoiets hebben gezien, gehoord of meegemaakt.
Daarna laat ik de kinderen in tweetallen samen de tekst uitlezen op de manier zoals we zijn begonnen.
Dobbelstenen met vraagwoorden.
Voor deze les haal ik weer eens de dobbelstenen met vraagwoorden tevoorschijn. Op deze dobbelstenen staan de 5w en h-vraagwoorden: wie, wat, waar, wanneer, waarom en hoe. In de les Vraagwoorden en meer lees je hier meer over.
Met deze dobbelstenen gaan de kinderen dobbelen per kopje. Bij elk kopje dobbelen ze één of twee vraagwoorden en proberen vragen te bedenken waarvan het antwoord ook in dit kopje te vinden is.
Ze bedenken deze vragen voor elkaar (in de tweetallen). Ze kunnen elkaar dan ook meteen corrigeren als het antwoord bijvoorbeeld niet vinden is of als de vraag niet helemaal volledig is.
Heb je tijd over aan het einde van de les, dan kun je nog klassikaal enkele vragen behandelen. Kies daarbij goede vragen, maar ook vragen die niet helemaal correct zijn om te laten zien waarom het niet klopt en hoe je het kan aanpassen zodat het wel klopt.
Voor een download van de dobbelsteen klik je hier
Delen op social media of per email :