zondag, juni 23, 2024
Samenvatten

Nieuwsbegrip – Opruimen plasticsoep


Deze week bij Nieuwsbegrip – Opruimen plasticsoep. Vorige week heb ik hier met de kinderen al iets over gezien in het jeugdjournaal en er toen ook al met ze over gesproken. Het is een onderwerp wat de kinderen wel aanspreekt en bezighoudt.
Nieuwsbegrip geeft aan dat er weer een mindmap gemaakt moet worden, ik heb het deze keer net even anders bedacht. Omdat de tekst in vier kopjes is verdeeld heb ik een werkblad gemaakt met daarin in het midden de titel van de tekst en dan het A4 verdeeld in vier vakken met daarin de titels van de kopjes. In deze vakken gaan de kinderen de belangrijke dingen schrijven en tekenen uit de verschillende kopjes.

Nieuwsbegrip - Opruimen plasticsoep

De les

Deze les begin ik met het herhalen van hoe we de belangrijke dingen uit een tekst kunnen halen. Door het eigenlijk om te draaien en te bekijken wat je weg kunt laten. Zo houd je de belangrijkste hoofdzaken over. Deze hoofdzaken kun je markeren met je markeerstift. Je weet dan goed waar de tekst over gaat en kan deze ook kort navertellen.
Om je hierbij te helpen kun je ook een soort schema maken bij de tekst.
In tweetallen krijgen ze dan van mij het werkblad wat ik hieronder als download heb toegevoegd en gaan er mee aan de slag. Ze mogen hier op allerlei manieren mee aan het werk. Zowel tekenen als schrijven. Door middel van het opschrijven van steekwoorden en hierbij tekeningetjes te maken kunnen ze aan het einde van de les de tekst in grote hoofdlijnen navertellen.

Mindmap

Je kunt er natuurlijk ook gewoon voor kiezen om de kinderen een mindmap te laten maken. Alleen is mijn ervaring wel dat kinderen in groep 5 dit nog best lastig vinden en met het werkblad wat ik nu heb gemaakt is er in ieder geval een begin gemaakt waarop ze kunnen verder werken. Later kun je dit dan nog uitbreiden naar een mindmap.
Voor kinderen die al vaker een mindmap hebben gemaakt is dit gewoon weer even een andere vorm van werken.

Het bestand

In het bestand vind je voor de A-tekst en voor de B-tekst een blad waarop de kinderen kunnen werken. De A-tekst heeft vier alinea’s met tussenkopjes. De vier vakken op het werkblad komen overeen met de vier tussenkopjes.
De B-tekst heeft 3 alinea’s. Toch heb ik op dit blad een vierde vak gemaakt. Hier kunnen de kinderen zelf nog andere oplossingen bedenken om de plasticsoep tegen te gaan.

 

 

Nieuwsbegrip – Opruimen plasticsoep
Nieuwsbegrip – Opruimen plasticsoep
Delen op social media of per email :

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Volg ons :

Volg ons op Facebook Volg ons op Twitter Volg ons op Pinterest