Nieuwsbegrip Mindmap (in tweetallen)

Deze week maken we met Nieuwsbegrip een mindmap maken. Dit gaan we doen in tweetallen na een uitgebreide instructie. De tekst gaat deze week over de verbrande MAOI-beelden op Paaseiland.

De tekst

Als de kinderen na de pauze binnenkomen ligt de tekst al bij hen op tafel. Dit doe ik vaker, zodat de kinderen de tekst al even zien. Veel kinderen gaan dan al kijken naar de tekst, bekijken de foto’s en titel en tussenkopjes.  Kinderen gaan dan vaak in gesprek over het onderwerp. Sommige hebben er al iets over gehoord, anderen weten er al wat van en zo ontstaan al leuke leerzame gesprekken voordat je ook maar aan de les begonnen bent.

Modelen

Als iedereen zijn plekje gevonden heeft en een tekst heeft start ik de les. Het modelen vind ik altijd heerlijk om te doen. In de handleiding van Nieuwsbegrip staat altijd uitgebreid beschreven hoe je dit kunt doen. Dit is zeker handig als je dat nog lastig vindt, maar als je het wat vaker doet, gaat het eigenlijk vanzelf. Als snel zullen kinderen ook met je mee gaan doen, omdat ze al weten wat je aan het doen bent.

Mindmap

We maken dit jaar voor de tweede keer een mindmap, dus de kinderen weten hoe het werkt. Toch doe ik het stukje tekst onder het eerste kopje nog wel even samen met de kinderen. Terwijl ik lees en model haal ik gelijk de belangrijke zaken uit het stukje tekst. Wat is belangrijk, en wat kan ik weglaten. Datgene wat echt belangrijk is markeren we met onze markeerstift en verwerken we in onze mindmap.

Nieuwsbegrip mindmap

In tweetallen

Nadat we dit hebben gedaan gaan de kinderen hun Nieuwsbegrip mindmap maken in tweetallen. Deze tweetallen heb ik deze keer gemaakt met behulp van de ijslolliestokjes.  Ik heb er wel voor gezorgd dat ik een groep 6 leerling samen met een groep 5 leerling aan de slag liet gaan. Groep 6 heeft vorig jaar al vaker een mindmap gemaakt, dus die kunnen de kinderen van groep 5 hier nog mooi in meenemen.
Prachtig om te zien is weer hoe serieus de kinderen hiermee aan de slag gaan.

Tot Slot

Om te controleren of de kinderen de tekst goed gelezen hebben stel ik vaak nog even de sleutelvragen en praat hierover met de kinderen. Mijn collega in groep 8 heeft de kinderen de sleutelvragen schriftelijk laten maken met alleen de mindmap erbij (dus niet de tekst). Zo ervaren kinderen dat het maken van een Nieuwsbegrip mindmap ook  een manier is om een tekst samen te vatten.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

%d bloggers liken dit: