Nieuwsbegrip – interview

Een leuke manier om de Nieuwsbegriptekst te behandelen is door middel van een interview.  De kinderen worden actief bij de tekst betrokken en hebben allemaal een bepaalde rol in deze les. Bij nieuwsbegrip interview verdeel je de groep in twee delen waarbij de ene helft wordt geïnterviewd en de andere helft de interviewer is.

Nieuwsbegrip interview

Als eerst ga je natuurlijk weer eens goed naar de tekst kijken met de kinderen. Waar gaat het over, wat weten de kinderen er al van en wat kunnen ze erover vertellen. Deze keer gaat het over het spookslot in de Efteling. Dit onderwerp hebben we al eens voorbij zien komen op het ochtendjournaal wat we elke ochtend kijken.
Vervolgens lees ik de inleiding van de tekst modelend voor. Vervolgens vertel ik de kinderen dat ze mij nu mogen interviewen. Ze moeten een vraag bedenken over de inleiding. Een vraag die ik alleen maar kan beantwoorden als ik de inleiding gelezen heb. Zo oefenen we hoe je een vraag kan halen uit de tekst.

Aan de slag

Vervolgens gaan de kinderen met de tekst aan de slag. Je kunt er voor kiezen om tweetallen te maken die vragen gaan bedenken en tweetallen die samen de tekst heel goed gaan lezen.
In mijn groep 5/6 ga ik de tekst ook nog opdelen, want dit doen voor de hele tekst is voor sommige kinderen wel lastig.
Kortom een tweetal krijgt een alinea van de tekst om heel goed te lezen en een ander tweetal gaat vragen bedenken bij dit stukje. Hier laat je de kinderen een poosje mee werken (ongeveer tien tot 15 minuten).

In groep 7/8 kun je het het beste met de hele tekst doen.  In deze groep gaan tweetallen apart van elkaar vragen bedenken bij de tekst. Ze moeten goed lezen en bedenken welke vragen ze kunnen stellen. Daarna zoeken ze elkaar op en gaan elkaar interviewen zonder dat ze de tekst erbij hebben.  Zo kunnen ze leren van elkaar.

nieuwsbegrip interview

Afsluiting

Als afsluiting kun je de interviews voor de klas laten doen. Alsof het echt een soort tv-interview is over het onderwerp. Je begint dan natuurlijk met de kinderen die de eerste alinea hebben voorbereid, daarna de tweede en zo voort. De kinderen vinden het erg leuk om te doen en zijn allemaal heel betrokken. Op deze manier krijgen ook alle kinderen de inhoud van de hele tekst mee.

In groep 7/8 kun je juist willekeurige tweetallen elkaar voor de klas laten interviewen. Zij weten op dat moment niet  welke vragen er gaan komen.

Voor de AA-tekst in groep 4 is dit nog best lastig. Dit kun je dan doen door de hele tekst met de kinderen samen te lezen en te modelen.  Aan het einde van de les kun jij dan de kinderen “interviewen” voor de klas bijvoorbeeld. Hier kun je vast iets leuks op verzinnen!!


Mooi en gezondMooi en gezond

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

%d bloggers liken dit: