Centenkwestie.

Via centenkwestie met echt geld tellen.

In een tijdperk dat geld voor het grootste gedeelte digitaal wordt overgemaakt is het toch belangrijk dat kinderen met echt geld kunnen rekenen.

Ik merk in de klas dat kinderen dit erg lastig vinden, rekenen met geld. Zeg nou zelf, heb jij nog veel contant geld in je portemonnee. Misschien heb je wel niet eens een portemonnee. Ik weet nog wel dat ik soms met wat geld naar de winkel werd gestuurd, en dan ging je iets kopen. Je moest dan ook heel goed letten op hoeveel geld je terug kreeg. Tegenwoordig doen kinderen dit dus bijna niet meer.

Gelukkig is er op school wel de mogelijkheid om hiermee te oefenen. Allereerst: hoeveel geld ligt er nu eigenlijk op tafel?
Deze centenkwestie is leuke oefenstof om de kinderen mee bezig te laten zijn.

Drie werkbladen.

centenkwestieHet lesmateriaal centenkwestie bestaat uit drie werkbladen met elk tien oefeningen.
Beginnend met kleine bedragen van twee of drie euro op het eerste werkblad tot bedragen van 80 euro op het derde blad.
Op die manier leren ze geld-rekenen met munten en briefgeld tot 100 euro.

Het lesmateriaal is zo ingesteld dat de leerlingen zelf kunnen controleren of de antwoorden die ze hebben opgeschreven ook goed zijn.
Er is een antwoordenblad met alle dertig opdrachten die je eventueel zou kunnen lamineren.

Als ik dit lesmateriaal in de keuzekast leg wordt er altijd graag mee gepuzzeld.

Het bestand:

01 – Centenkwestie – rekenen met munt- en briefgeld.


Kantoor en schoolKantoor en school

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

%d bloggers liken dit: