Inspireren en bewegen.

Inspireren en bewegen. Aan de slag met de ondersteunende rollen in de lessen LO.

Deze keer een boek voor de sportieve leerkrachten onder ons: Inspireren en bewegen. Dit boek vond ik erg interessant om te lezen. Tegenwoordig is het zo dat beginnende leerkrachten niet meer zomaar de gymlessen mogen geven, maar hiervoor nog een stevige studie moeten volgen. Ik heb in mijn tijd dit op de PABO gehaald, en dat was niet zo zwaar als het nu is, dat weet ik wel.

Dit boek is een inspiratie om alle leerkrachten die gym geven om ondersteunende rollen te integreren in hun lessen. Leerlingen kunnen hiermee andere leerlingen ondersteunen bij of tijdens het bewegen.

Door het uitvoeren van ondersteunende rollen (scheidsrechter, coach, helper, feedbackgever, choreograaf en evaluator) kunnen leerlingen elkaar helpen, maar krijgen hiermee ook inzicht in bewegen/ bewegingen of spelvormen, omdat ze het betere en gerichter bekijken, omdat ze bijvoorbeeld feedback moeten geven hierover.

Het boek Inspireren en bewegen is opgebouwd uit 7 hoofdstukken die ik hieronder kort zal beschrijven.

Sociale competentie en zelfconcept.

Hoe kunnen de gymlessen en het werken met ondersteunende rollen bijdragen tot het ontwikkelen van de sociale competentie en het zelfconcept? Dit wordt in dit hoofdstuk uitgebreid beschreven.

De ondersteunende rollen.

Hoe ga je met de ondersteunende rollen aan de slag. Wat hebben leerlingen nodig om de rollen uit te voeren.

Aan de slag met de rollen.

Hoe werk je de rollen uit binnen je eigen lessen en hoe kun je de rollen begeleiden en evalueren. Dit met uitgebreide tabellen en evaluatieformulieren.

Van rollen integreren in een les tot het uitbouwen van een leerlijn voor een lessenreeks: een voorbeeld uit de praktijk.

In dit hoofdstuk wordt het volledige groeiproces van het integreren van rollen in je lessen van één leerkracht in beeld gebracht. Hoe gaat het in de praktijk in zijn werk.

In de twee hoofdstukken daaropvolgend vind je twee uitgewerkte praktijkvoorbeelden.  Eén voor de rol van scheidsrechter (hoofdstuk 5) en één voor de rol van feedbackgever.

Oefeningen

Het zevende en laatste hoofdstuk bestaat uit oefeningen waar je zelf mee aan de slag kunt gaan.

Werken met rollen levert een bijdrage aan de persoonlijke ontwikkeling van kinderen. Het bevordert de groei van leerlingen als persoon, maar ze leren ook sneller. Ook zijn leerlingen meer betrokken bij de lessen als er gewerkt wordt met rollen.

Ik ga zeker eens kijken hoe ik dit kan toepassen in mijn gymlessen.

Met dank aan uitgeverij ACCO voor het beschikbaar stellen van het recensie-exemplaar.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

%d bloggers liken dit: