In de keuzekast: Woordknap

In de keuzekast:  Woordknap

In mijn blog over de keuzekast vertelde ik al dat we met in de keuzekast werken met de verschillende meervoudige intelligenties. Omdat ik zoveel reacties hierop heb gehad wil ik in verschillende blogs nog even terugkomen op de intelligenties en welke opdrachten je hierbij kunt gebruiken in de keuzekast.

De bedoeling is dat kinderen met de opdrachten zelfstandig aan de slag kunnen. Aan het begin van een periode waarin de verschillende opdrachten in de keuzekast liggen worden de opdrachten kort uitgelegd. Er staat bij elke opdracht met hoeveel kinderen eraan gewerkt mag worden en hoeveel tijd je eraan mag besteden per keer.

In dit blog wil ik iets vertellen over woordknap.

Woordknap (verbaal linguïstische intelligentie)

Kinderen die houden van taal, graag lezen of worden voorgelezen zijn woordknappe kinderen. Zij zullen dus snel een opdracht uit deze categorie kiezen. Deze kinderen houden ook van gedichten maken en vertellen graag verhaaltjes. (Spreken, schrijven, lezen). De woordenschat is bij deze kinderen groot en ze kunnen ook gemakkelijker vertellen hoe ze zich voelen.

Wat kun je allemaal in de keuzekast doen voor de intelligentie woordknap:

Er zijn verschillende opdrachten die je voor woordknap in de keuzekast kunt doen. Nu is een doorstreeppuzzel of een kruiswoordraadsel een opdracht die je vaak tegen komt. Maar je kan ook zelf opdrachten bedenken. Je kunt bijvoorbeeld denken aan opdrachten als:

  • Maak een lijst van…
  • Beschrijf 10 feiten over….
  • Wat is de betekenis van….
  • Schrijf in eigen woorden…..
  • Maak een lijst van benodigdheden voor….
  • Wat is waar/niet waar over……
  • Leg uit op welke manier….
  • Herschrijf in eigen woorden…..
  • Vat samen wat je weet over….. in één A4-tje
  • Beschrijf een duidelijk voorbeeld van…….
  • Dien een aanvraag in voor…….
  • Schrijf een reclamespotje voor…..
  • Schrijf een brief aan personages uit een boek of aan een beroemd iemand
  • Schrijf een krantenbericht over…….

Voor de kinderen die iets meer kunnen

  • Leg uit wat bedoeld wordt met….. (abstracte begrippen, racisme, samenwerking etc)
  • Vergelijk en zoek verschillen tussen….. ( genre/ karakters/ verhaallijnen/ reacties)
  • Welke oplossing is het meest efficiënt voor….. (en waarom?)
  • Kies de vijf belangrijkste vragen om ……. te onderzoeken.
  • Schrijf een aanbeveling voor………
  • Bedenk een strategie voor……
  • Schrijf een dialoog tussen een levend en een levenloos voorwerp.
  • Bedenk argumenten om mensen over te halen om…..
  • Verzin limericks over…..

Ik ben druk bezig met het ontwikkelen van materialen en opdrachten voor de keuzekasten bij ons op school. Deze opdrachten zullen opdrachten zijn speciaal voor groep 3/4, groep 5/6 en groep 7/8. We verdelen het schooljaar over 5 periodes. Elke periodes bekijk ik de leerstof die aan bod komt, en daar probeer ik bij aan te sluiten met de opdrachten.

Ze zullen er ongeveer op deze manier uit komen te zien:

flyer groep 5/6

voor en nadelen

In het menu kun je naar de link keuzekastopdrachten gaan voor meer voorbeelden.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

%d bloggers liken dit: