zaterdag, april 27, 2024
Algemeen

10 manieren om de concentratie in de klas te helpen verbeteren.


Het is de nieuwe versie van de eeuwenoude discussie over “kinderen tegenwoordig” – neemt de concentratie van onze leerlingen af naarmate ze meer in aanraking komen met technologie? Nu de meesten bijna onmiddellijk toegang hebben tot informatie en entertainment, wordt gesuggereerd dat de hersenen van onze kinderen letterlijk opnieuw worden bedraad om informatie in korte uitbarstingen te verwerken.

Hoe lang is de concentratie van een leerling?

Veel bronnen zeggen dat de gemiddelde lengte van de aandacht van een kind kan worden berekend met deze eenvoudige formule:

Leeftijd x 2-5 minuten = gemiddelde concentratie

Dit is natuurlijk een generalisatie. Het is er een die ons kan helpen begrijpen hoe we het beste lesplanning en -levering voor onze leerlingen kunnen benaderen, maar we moeten ook onthouden dat elke individuele leerling informatie op verschillende manieren zal verwerken. Niet alleen dat, maar soms hebben onze kinderen, net als wij, een slechte dag en is hun aandacht misschien vluchtiger dan normaal.

Met dat in gedachten, volgen hier tien manieren waarop je het beste kunt halen uit de wisselende concentratie van je leerlingen en de kwaliteit van het leren tijdens een les kunt verbeteren.

 

concentratie

1. Plan lessen met intervallen.

Overweeg bij het plannen van een enkele les of sessie deze op te splitsen in kleinere stukken. Als je een groep van 7-jarigen lesgeeft, met een gemiddelde concentratie van 14-25 minuten, plan dan een soort cognitieve “versnellingsbak” in elk interval van 15 minuten of 20 minuten.

Het kan zo simpel zijn als het veranderen van directe instructie naar werken in tweetallen, of van individueel schrijven naar het delen van het werk dat ze tot nu toe hebben gemaakt in een kleine groep.

2. Maak Brain Breaks-routine.

Plan geplande hersenpauzes in, zet een soort zingend alarm op je tablet of telefoon. Als het alarm afgaat, haal je je leerlingen even uit hun concentratie door een vraag te stellen of een korte activiteit te doen.

3. Gebruik de visuele omgeving.

Net zoals het voor sommige volwassenen moeilijk kan zijn om aan een rommelig bureau of in een rommelige kamer te werken, zullen sommige leerlingen worstelen met de zintuiglijke overbelasting van een drukke klaslokaalruimte.
Maar veel leerlingen zullen baat hebben bij inspirerende posters, informatieve displays en kunstwerken in de klas. Hun ogen hier even op laten rusten tijdens perioden van concentratie zal voor sommigen als een mini-hersenpauze werken.

De visuele omgeving die u creëert, hangt af van de specifieke behoeften van uw klasgroep en de individuele leerlingen daarin.

4. Vraag leerlingen om taken te beoordelen.

Edutopia-bijdrager David Reeves heeft deze interessante suggestie voor het begrijpen en aanpassen om de concentratie van leerlingen te verbeteren:

“Als u merkt dat een kind voortdurend werk ontwijkt of overdreven afgeleid lijkt, vraag dat kind dan om de mate van uitdaging die in de activiteit gevonden wordt te beoordelen op een schaal van 1 tot 10. Als het kind aangeeft dat de activiteit een drie of lager is, vraag dan wat kan worden gedaan om van de taak acht. negen of tien te maken. Soms krijg je uitstekend inzicht in wat je kunt doen om de leerling te helpen zijn/haar frustratie te verminderen.”

5. Creëer een dagelijkse mindfulness-oefenroutine.

Deze tip om de concentratie in de klas te verbeteren, heeft tal van extra voordelen. Er zijn tal van korte, gemakkelijke Mindfulness-activiteiten voor kinderen die in uw dagelijkse routine kunnen worden opgenomen.

Plan om elke dag een Mindfulness-oefening van 5-10 minuten te doen, op een moment dat je weet dat leerlingen iets extra’s nodig hebben om zich te concentreren en het meeste uit de leerervaring te halen die op het punt staat te gebeuren.

6. Houd de tijd in de gaten!

Zodra je je bewust begint te worden van de verschillende concentratie van individuele leerlingen in je klas, houd dan de tijd in de gaten die is verstreken sinds het begin van een activiteit.

Vraag leerlingen waarvan je weet dat ze moeite hebben met aandacht om hun werk na een bepaalde tijd te laten zien. Deze simpele handeling van het betreden van de wereld van de leerling vereist dat ze schakelen van wat ze ook aan het doen waren naar communiceren met jou.
Het kan een effectieve manier zijn om snel afgeleide leerlingen gefocust te houden op een taak en heeft als bijkomend voordeel dat ze de mogelijkheid krijgen om hulp of verduidelijking te vragen als dat nodig is.

7. Stel flexibele zitplaatsen of werkplekken in.

Flexibele zitplaatsen of werkplekken zijn nog een proactieve benadering om de resultaten van leerlingen te verbeteren. Het is een manier om je klaslokaal in te richten door het traditionele idee van “rijen bureaus tegenover de leraar aan de voorkant” te laten varen. Probeer in plaats daarvan de leerlingen verschillende zit mogelijkheden te bieden, zodat ze de stoel kunnen kiezen die het meest comfortabel voor hen is.

8. Speel geheugenspellen.

Stel geheugen- of andere concentratiespellen beschikbaar voor leerlingen zodat ze deze op gepaste tijden kunnen spelen. De simpele handeling van een bepaalde tijd focussen, terwijl je je in de mentale ‘speelruimte’ van een game bevindt, is een waardevolle oefening in concentratievaardigheden.

Bekende kaartspellen zoals Go Fish, Snap en Memory zijn geweldig. Commerciële spellen als Wie is het, Uno, Zeeslag en Jenga zijn ook voorbeelden van spellen om de concentratievaardigheid te oefenen.

9. Fast-finisher-activiteiten.

Zorg ervoor dat uw leerlingen toegang hebben tot activiteiten die snel kunnen worden afgemaakt en waarmee ze kunnen beginnen nadat ze het vaste werk hebben voltooid.

Je kunt creatieve manieren bedenken waarop leerlingen toegang krijgen tot activiteiten die ze snel kunnen afmaken.
Op onze keuzekast pagina’s staan veel voorbeelden van zulke activiteiten die gratis zijn te downloaden.

10. Breng je leerlingen in beweging!

Tot slot, het meest voor de hand liggende doel van allemaal, fysieke activiteit! Ons lichaam bewegen is niet alleen goed voor onze fysieke gezondheid, maar ook voor onze mentale gezondheid en concentratie.
Daarom is het zo belangrijk om een vorm van regelmatige beweging in de dagen van je leerlingen op te nemen.

Met yoga-oefeningen heb je nooit een tekort aan ideeën voor bewegingsonderbrekingen.

Conclusie.

Er zijn echt veel manieren om tegemoet te komen aan de verschillende concentratieboog van je groep. De meest waardevolle is vaak het faciliteren van praktijkgerichte, praktische of op onderzoek gebaseerde leerervaringen die creatief denken en probleemoplossing vereisen.

Welke strategieën gebruik jij om de concentratie van leerlingen te verbeteren?

Delen op social media of per email :

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Volg ons :

Volg ons op Facebook Volg ons op Twitter Volg ons op Pinterest