Nieuwsbegrip – familieruimtes in meer gevangenissen
Deze week weer een nieuwe Nieuwsbegrip – familieruimtes in meer gevangenissen. Vorige week hebben we hier ook al iets over gezien in het jeugdjournaal.
De tekst
Bij het voorbereiden van de les kijk ik altijd welk doel Nieuwsbegrip met deze les nastreeft, en welke opdrachten ze hierbij hebben bedacht. Vaak probeer ik dit dan voor de kinderen in mijn groep wat aantrekkelijker te maken.
De start van de les is wel vaak hetzelfde. We kijken naar de titel, de plaatjes en de tussenkopjes en voorspellen zo waar de tekst over zal gaan. Daarna lees ik de inleiding, en doe ik hardop voor hoe ik de tekst lees en beleef (modellen).
Deze week gaat de tekst dus over familieruimtes in de gevangenissen. Iets wat de meeste kinderen niet zullen kennen, en dat is natuurlijk maar goed ook. Nieuwsbegrip heeft deze week bij de tekst een perspectieven schema gemaakt, waarin gevraagd wordt hoe de verschillende personen uit de tekst naar de familieruimtes kijken. Dit is natuurlijk een hele mooie opdracht om de kinderen mee aan de slag te laten gaan.
Afsluiting
Als afsluiting van de les zou je een soort rollenspel kunnen spelen waarbij de verschillende personen uit de tekst door de kinderen worden nagespeeld en bijvoorbeeld worden geïnterviewd. Dit kan zijn door een leerling uit de klas, of door de leerkracht zelf.
Een leuke les weer deze Nieuwsbegrip – familieruimtes in meer gevangenissen
Kijk ook eens bij mijn andere lessen van Nieuwsbegrip.
Delen op social media of per email :